메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양진오 (대구대학교)
저널정보
대구대학교 인문과학연구소 인문과학연구 인문과학연구 제40집
발행연도
2013.2
수록면
27 - 47 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines a new way of reproducing colonial modernity by focusing on the film ‘Private Eye’(2009). The past literary and film works tended to describe colonial modernity with the dichotomy of ‘Japanese exploitation versus national resistance’. On the contrary, recent works about the colonial past attempt to overcome this simple dichotomy. ‘Private Eye’ also does so by reproducing colonial past within the genre convention of detective film.
This study about ‘Private Eye’ particularly pays attention to the representations of colonial modernity including a newspaper company, circus troupe and back streets. It also analyzes the meaning of chasing a criminal within the context of colonial modernity. It can be concluded that such themes as child prostitution and drug trafficking in the film are used as the indicator of the corruption of the colonial power.

목차

1. 탐정, 그 매력적인 존재
2. 『그림자 살인』의 시작, 욕망의 시대
3. 식민지 근대의 재현 방식
4. 누가 범인인가?
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-370-003117395