본 연구는 한국사회에서 다문화가정의 초등학생과 일반가정 초등학생 간 학교생활 관련 변인들에서의 차이를 알아보고, 생활스트레스와 학교생활적응 간의 관계에서 자존감, 부모자녀관계 그리고 또래관계가 갖는 조절효과를 알아보고자 했다. 이를 위해 다문화가정 출신 초등학생 50명과 그들과 같은 학교에 재학 중인 일반가정 초등학생 50명을 대상으로 설문을 실시하였다. 분석 결과, 학교생활적응에서 유의한 차이가 있었는데 다문화가정 초등학생보다 일반 가정 초등학생이 적응을 더 잘 하였다. 뿐만 아니라 부모자녀관계 및 또래관계에서도 유의한 차이가 있었는데, 다문화가정 초등학생보다 일반가정 초등학생이 보다 높은 수준의 관계를 보였다. 한편 생활스트레스와 자존감에서는 집단 간 차이가 없었으며, 두 집단 모두 생활스트레스와 학교생활적응 간 부적 상관이 있었다. 그리고 다문화가정 초등학생에게서는 생활스트레스와 학교생활적응 간에 자존감과 부모자녀관계가 유의한 조절효과를 보였지만, 일반가정 초등학생에게서는 또래관계가 유의한 조절효과를 보였다. 이러한 결과를 토대로 다문화가정 초등학생의 초등학교 생활적응에 영향을 미치는 요인에 관련해서 논의하였다.
The purpose of the study was to examine the relationship between life-stress of elementary school students from multi-cultural families and their elementary school adjustment and to test moderating roles of self-esteem, parent-child relations and peer relations in that relationship. A total of 100 elementary school participants - 50 students from multi-cultural families and 50 students who are enrolled with children in multi-cultural families - were asked to complete a questionnaire related to the multi-cultures in Korea. According to the results, there were significant differences between the students in terms of elementary school adjustment, parent-child relations, and relations with classmate. However, there were no differences found between the students about life-stress and self-esteem. In relations between the life-stress and school adjustment of children from multi-cultural families, the significant moderating effects of both self-esteem and parent-child relation were found. And the significant moderating effects of peer relations for Korean native children were found. Finally, the effecting indicators of children" adjustment of elementary school from multi-cultural families were discussed in relation to relevant results.