본 연구는 일본의 여행사에 대한 경쟁관계 등을 분석함으로서 일본 여행사 마케팅에 관한 개괄적인 지식을 제공함으로서 국내 여행사의 향후 마케팅전략과 관련한 시사점과 향후 발전 방향을 제시하기 위한 차원에서 진행되었다. 즉, 현재 일본 내에서 영업 중에 있는 일본 여행사 중 여행상품 매출액 순위(취급순위)를 기준으로 5개사를 선정하여 경쟁관계를 확인함으로서 향후 일본 여행사에 관한 경영, 마케팅 분야에 관한 연구를 진행함에 있어 필요한 정보 및 시사점을 제시하고 또한 국내 여행사에 필요한 적용 가능한 내용을 확인하고자 하였다. 일본 여행사 브랜드 간의 경쟁관계를 분석하기 위하여 여행사 선택요인과 여행사 브랜드 자산 요인을 이용하였으며, 이론적 검토 및 선행연구를 통하여 여행사 선택요인과 여행사 브랜드 자산 평가 요인을 측정하기 위한 각각의 4개 측정변수를 도출하였다. 이러한 요인들을 이용하여 다차원척도법등의 분석기법을 이용하여 현재의 경쟁상황을 파악하고 그 외 기초적인 분석 등을 실시하였다. 본 연구에서 분석의 대상이 되는 5개 여행사는 일본에 현재 운영 중에 있는 일본 국토교통성 관광청에서 발표하는 여행업 관련 통계자료를 참조하여 선정하였다. 일본인 여행객들을 대상으로 이루어진 조사설문지는 최종적으로 배포된 480부 중 435부(회수률 90.6%)가 회수하여, 최종적으로 385부(응답률 80.2%)가 본 연구의 실증분석에 사용되었다. 분석결과에서는 여행사 선택 요인에 있어서는 JTB가 비교적 경쟁관계가 약한 것으로 나타났으며, 킨키 일본 투어리스트와 한큐교통사, 일본여행과 HIS가 유사성이 높은 것으로 나타나 높은 경쟁관계를 유지하고 있는 것으로 나타났다. 브랜드 자산 요인에서는 킨키 일본 투어리스트와 한큐교통사, 일본여행의 3개 여행사가 유사성이 높은 것으로 나타나 경쟁관계가 높은 것으로 나타났으며, JTB와 HIS가 각각 유사성이 낮은 것으로 나타나 경쟁관계가 약한 것으로 나타났다. 그러나 본 연구에서는 보다 구체적인 일본 여행사들의 특성과 마케팅 전략의 차이, 일본 고객들의 여행사 이용 특성 등 다양한 시사점을 제시하지 못하는 한계가 있어 추가 연구를 통해 이러한 한계점을 보충하고자 한다.
This research was advanced for the purpose of offering the general-condition information to a Japanese tour company. That is, it is that the information presentation needed when doing research on the future management and the marketing field of Japan to a tour company, and an indicator are shown by checking the rivalry of a Japanese tour company. In order to analyze the rivalry between the brands of a tour company, we decided to use a tour company selection factor and a tour company brand property factor, and four measurement variables of both factors were drawn through examination and the previous work of theoretical research after that. In addition, while utilizing the analysis technique of multidimensional scaling and having grasped the present competition situation, other fundamental analysis was also parallel. Selection of the travel firm which is the analysis target of this research chose top five companies on the basis of main travel agent’s amount of travel handling announced from the Japan Tourism Agency of Japan. The investigation question paper carried out for the Japanese tourist distributed 480 copies, and 435 copies (90.6% of recovery rate) were collected in it. Eventually, 385 copies (80.2% of response rate) were used for the positive analysis of this research. As for an analysis result, in a tour company selection factor, rivalry is weakly expressed in JTB [Japan Travel Bureau] comparison, It became clear that it is a competitive advantage compared with the other company, Kinki Nippon Tourist Co., Ltd., Hankyu Travel International Co., Ltd., Nippon Travel Agency Co., Ltd., and H.I.S[Highest International Standards]. Co., Ltd. were shown that it is similar, and the result of being in high rivalry came out of them. It was shown by the brand property factor that Kinki Nippon Tourist Co., Ltd., Hankyu Travel International Co., Ltd., and three companies of Nippon Travel Agency Co., Ltd. had high similarity, and the result that similarity was shown low and therefore JTB and H.I.S. Co., Ltd. had weak rivalry was shown. However, there would be a limit in presentation completely and I would like to make problems, such as the characteristic of the tour company in more concrete Japan, a difference in a marketing strategy, a customer’s tour company use characteristic, in to a future research task in this research.