본 연구에서는 인터넷에서의 일반적인 친사회적 행동에 영향을 미치는 요인들과 특수한 친사회적 행동인 자막제작활동에 영향을 미치는 요인들에 대해 요인분석을 통해 도출하고 실증적인 분석을 통해 검증해보았다. 친사회적 행동 동기는 공감, 규범성, 평판, 익명성, 전문성, 적극성, 심리적 불편감의 7개 요인들이, 자막제작 동기는 자기만족감, 커뮤니티몰입, 책임감, 즐거움, 감정이입, 상호호혜성, 외적보상, 관계적 이익, 은닉성의 9개 요인들로 나타났다. 분석 결과, 친사회적 행동 동기는 전체 집단의 인터넷 친사회적 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 일반인에 비해 자막제작자들의 전반적 친사회적 행동동기가 높았다. 특히 하위 요인인 익명성, 전문성, 적극성에서 차별요인이 되는 것으로 드러났다. 더불어 친사회적 행동 동기와 자막제작 동기 대부분의 요인이 서로 정적 상관이 높은 것으로 나타났으며, 특히 친사회적 행동 동기 중 공감 요인은 대부분의 자막제작 동기와 높은 상관이 있는 것으로 나타났다. 9개의 자막제작 동기 요인 중에서 자막제작자의 자막제작활동량을 결정짓는 것은 즐거움, 감정이입, 그리고 관계적 이익에 의해 구분되었다.
This study examined confirming the prosocial behavior motivator affected on the general prosocial behavior and the subtitle production motivator affected on subtitle production activities as specific prosocial behavior. By cause analysis about suggested causes, prosocial behavior motivation was derived seven causes such sympathy, social norm, reputation, anonymity, specialty, initiative, psychological uncomfortable. Also, the subtitle production motivator was derived nine causes such as self-satisfaction, community absorption, responsibility, empathy, mutual reciprocality, extrinsic reputation, relative benefit, and concealment. Overall the research result suggested prosocial behavior motivation affected the most on internet prosocial behavior of entire group. Also, compared to the general people, overall prosocial behavior motivation of subtitle producers was ranked higher. Especially, lower causes such as anonymity, specialty, initiative were differentiated. In addition, most of the cause of prosocial behavior motivation and subtitle production motivation was indicated the higher positive relation, and especially it is indicated that the sympathy among prosocial behavior motivation had a high interrelation with most of the subtitle production motivation. The thing deciding the quantity of subtitle production activity among nine subtitle production motivators can be divided into enjoyment, empathy, and relative benefit.