코레일공항철도는 인천국제공항과 서울역 간을 직통열차와 일반열차의 2가지 형태의 열차를 운영중에 있으며, 특히 직통열차는 일반열차에 비하여 상대적으로 비싼 운임으로 인하여 이용 실적이 저조한 실정이었다. 이에, 직통열차의 이용 실적을 증대키 위하여 자체적으로 직통열차의 적정운임 결정에 대한 연구를 수행하였으며, 본 연구의 일환으로, 광범위한 소비자 조사 및 경쟁 교통수단과의 가치 비교 분석, 해외공항철도 운임 비교 분석등을 실시하여 직통열차의 적정운임 범위를 도출하였으며, 최종적으로 컨조인트 분석을 통하여 운임 수준별 예상수요를 산출하고, 이에 따른 예상 수입을 토대로 최적의 운임 수준을 결정하게 되었다. 본 연구로부터 도출된 직통열차의 최적운임 수준을 실제 운영에 적용하고, 운임 변경 후의 이용 실적을 분석함으로써 본 연구 방법의 타당성을 확인하였다.
KORAIL Airport Railroad operates two types of train as Express train and All stop train between Incheon Int’l Airport and Seoul station. In particular, the riders of express train were less than of all stop train because of higher fare. So, to increase the riders of express train, our company has carried out the various research activities to determine the optimum fare of express train. The major activities were accomplished for survey of customer, analysis of comparative value, comparison of fare. In addition, the conjoint analysis was applied to determine the each forecasted demands corresponding with the variation of fare level. Consequently, the optimum of fare was determined at level of fare having maximum revenue. After that, the optimum of fare was applied to the operation actually. Our approach was confirmed by comparison analysis between forecasted demands and actual demands by operation.