최근 선진국을 중심으로 배리어프리(Barrier Free)운동이 진행되면서 교통약자의 이동권을 강조한 디자인이 시설물에 적용되고 있다. 이는 교통약자의 사회적 경제적 활동에 대한욕구의 상승이 그 원인으로 고령화속도가 높은 한국에서 눈여겨 볼만한 것이기도 하다. 낮은 출산율과 베이비붐세대의 영향으로 한국사회는 10년 이내에 고령화사회에서 고령사회로 전환될 것이며 이 같은 사회변화에 발맞추어 복지제도의 개선과 함께 교통부문에서도 이들의 편리한 이동을 위한 제도와 시설이 준비되어야만 한다. 이 같은 욕구를 충족시키고자 2005년에 교통약자 이동편의 증진법이 제정되었으나 교통약자의 입장을 완전하게 대변해주고 있지 못하다는 평가를 받고 있으며 이에 대한 연구도 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 국내도시철도 교통약자의 이용시설설치 현황과 문제점을 파악하고 국내·외 사례조사를 통해 교통약자들의 이동편의를 위한 방안을 강구해보고자 한다.
Barrier Free campaign progresses in developed countries, has been applied to the design emphasized the right of movement of the weak pedestrian facilities. It is worth noticeable of the high rate of aging in Korea that because increased desire for social and economic activities of the mobility handicapped. Korean society due to the low birthrate and baby boomers will be converted within 10 years from an aging society to an aged society and Should be prepare social change and the improvement of the welfare system and adapt social change in the transport sector.. To meet this demand, but enacted in 2005, the mobility handicapped moving convenience promotion. Being fully represent the position of the mobility handicapped, do not meet comprehensive evaluation and the research is lacking. In this study, we confirm the status and problems of domestic urban rail transit facilities. To find ways through domestic and other case studies for the convenience of the mobile convenience for the mobility handicapped.