철도소음으로 인한 환경공해 문제를 예방하고 대책을 수립하기 위해서는 정확한 소음 예측 모델이 필요하다. 국내에서는 총합 소음도의 거리별 경험식에 기초한 철도소음 예측모델이 이용되고 있으나 다소 많은 오차를 내고 있어 개선이 요구된다. 본 논문에서는 소음원의 옥타브 밴드 주파수별 음향 파워와 지형 특성을 고려한 소음 전파 모델을 이용한 철도소음 예측모델을 제안하였다. 본 예측모델은 높이별로 위치한 소음원 음향 파워와 속도 계수, 궤도 및 교량 조건에 따른 보정값으로 구성되었다. 본 모델과 기존 모델로 예측한 속도별 소음도를 비교하였다.
In order to solve the problem due to the railway noise, an accurate noise prediction model is required. Domestic prediction model based on the overall sound pressure level has resulted in relatively large errors. In this paper, a noise prediction model considering the octave band source powers and the various ground effects has been proposed. In the model the sources are presumed as being located at different heights and the speed parameters, correction values for the track and bridge condition are utilized. The noise levels at different running speeds predicted by the present model are compared with the existing model.