최근 대중교통의 편리성 확보 및 육로/수로에의 범용적 이용, 그리고 교통시설 개발비용 절감등을 목적으로 트리모달 복합교통시스템이 해외에서는 주목을 받고 있다. 트리모달 복합교통시스템이란 기존의 바이모달 트램을 수로까지 확장하여 운행하는 교통시스템으로, “철도”, “도로”, “수로” 3 가지 모드의 특징을 가진다. 이러한 시스템은 교량 등의 시설 설치없이 수로를 이동할 수 있어 교통시설 개발 및 유지비용을 절감할 수 있으며, 이동경로의 다양화로 교통체증 절감 및 이동시간 단축을 기대할 수 있다. 특히 육상교통에 소외된 연안 및 도서지역 주민들은 교량건설을 통한 막대한 인프라 구축이 이루어지지 않을 경우 선박을 이용한 제한된 이동권만 가지기 때문에 승하차에 따른 환승불편이 지속적으로 이루어지고 있다. 본 연구에서는 해외의 트리모달 복합교통시스템 개발현황을 살펴보고, 향후 국내 적용시 필요한 기술 및 제도, 그리고 관련 효과를 검토해 보고자 한다.
Because of ease accessibility and general use in land/waterways, and transportation facility development costs, Tri-modal transportation system in overseas attracts attention. Conventional Bimodal tram’s concept extends to Tri-modal transportation system, which has characteristics of three modes, “railroad”, “road”, “waterway”. As this system can move without the installation of facilities such as bridges, the cost of development and maintenance of transportation facilities and traffic congestion can be reduced, and cut in time by the diversification of moving path can be expected. Especially, residents of coastal or island areas have a limited mobility right and have the discomfort of transfer because they can use only the ship if they will move to anywhere. In this study, we see the overseas development condition for Tri-modal transportation system and also review the technologies and regulations required when applying for the country and related effects.