비상 제동 보증 감속도(Guaranteed Emergency Brake Rate)는 철도 차량의 신뢰성을 확보하기 위한 주요한 요소이며 신호 시스템의 발전 및 무인 운전 차량의 증가와 더불어 그 중요성이 크게 대두 되고 있다. 즉 비상 제동 보증 감속도는 기본적인 차량의 안전성 확보뿐 아니라 신호 시스템의 건설 비용 및 열차의 운행 회수를 결정하는 주요한 요소이며 경쟁력이 있는 대중 교통 시스템이 되기 위한 필수 요소이다. 이에 비상 제동 보증 감속도의 개념이 적용 된 제동 시스템의 국내,외 사례를 바탕으로 각 시스템의 구현 방식 및 장,단점을 고찰해 보고자 한다.
The performance of rolling stock is decided by various factors such as propulsion, signal and interior design but the reliability of brake system is one of the important factor to ensure safety of train operating system. Moreover, the guarantee of brake rate in worst condition is basic requirement according to the development of signal system and increasing of driverless vehicle. It (Guaranteed Emergency Brake Rate) also related with cost of whole train operation system, including construction and maintenance cost. Therefore, this paper describe design of brake system considering GEBR as well as the advantages / disadvantages of different type of the brake system which is achieved required GEBR.