신비평(New Criticism)은 그 동안 주류를 이루었던 역사주의적 비평을 구시대의 비평으로 돌리고 새로운 비평의 대안으로 떠올랐다. 신비평은 텍스트 자체에 주목하게 함으로써, 텍스트에 접근할 수 있는 권리나 이를 해독할 수 있는 지식을 가진 비평가에게 막강한 권력을 쥐어주었다. 그로 인해, 비평가의 역할을 무한히 강조되었다. 그러나 1960년대 이후 등장한 후기구조주의적인 사유로 인해, 수용자의 중요성 강조, 저자의 죽음, 다성성, 대화주의와 같은 신개념이 등장하면서 비평가의 역할에 대한 새로운 시각이 정립되었다. 영화비평 또한 이 시기부터 양적, 질적으로 많은 발전을 이루게 되었다. 그러나 영화는 예술장르 중에 가장 친대중적이며, 대자본의 투여가 활발하게 이뤄지기 때문에, 대중의 작품 비평에 대한 욕구는 유달랐다. 그럼에도 불구하고 에꼴과 아카데미는 대중에게 자신의 비평 권력을 나눠주는 것을 용납하지 않았다. 전문가에게 의존하면서 영화에 대한 지식을 습득하던 대중들은 영화잡지나 여타 미디어를 통해서 자신의 욕구를 채우는데 만족해야 했다. 이러한 비평 지형도는 인터넷이 활성화된 21세기 들어서 획기적으로 변하기 시작했다. 더 이상 대중은 비평가에게 의존하지 않고, 인터넷을 통해서 정보와 지식을 습득했으며, 더욱 활성화된 SNS를 통해서 자신들의 비평적 의견을 피력했다. 이제 대중들에게 필요한 것은 의견이 아닌 정보였으며, 대중들의 활발한 비평적 활동은 오히려 전문영화잡지가 사라지게 만들었다. 그러나 아이러닉하게도 아카데미에서 영화비평은 다시 활발해졌다. 전문영화잡지가 일부 수행하던 역할을 대체하게 된 것이다. 그러면서 영화비평은 더욱 더 아카데믹한 영역으로 고립되어갔다. 대중과 비평이 유리된 이유는 비평권력의 독점에 대한 불신에 기인한 것이다. 문학 장르에서 행해졌던, 주례사 비평, 텍스트 물신주의 비평, 덕담 비평과 같은 부정적 비평 행태가 영화 장르에도 비슷하게 적용된 측면을 간과할 수 없을 것이다. 결국 인터넷 시대에 접어들면서 ‘말하기’와 ‘말하지 않기’ 전략이라고 부를 수 있는 비평의 관행에 대해서 수용자들은 등을 돌린 것이다. 그렇기 때문에 어느 순간 비평은 미디어에서 사라지고 인터넷에서는 수용자 개개인의 의견을 피력하는 아마추어리즘이 득세하게 된 것이다. 이러한 비평관행을 깨고, 다시 비평이 제자리를 잡기 위해서는 ‘비평에 대한 비평’ 즉 메타비평이 반드시 활성화되어야 한다. 이와 더불어 실명비평문화가 정착되어야 진정한 비평의 시대가 도래 할 것이다. 자신이 행한 비평활동이 누군가에게 또 다른 비평의 대상이 될 수 있다는 자기 반영적인 자세, 비평을 하는 자신에 대한 철저한 내적 성찰이 이루어질 때 메타비평은 유의미한 예술 활동이 될 것이며, 이와 더불어 다시 예술 비평에도 새로운 전기가 마련될 것이다.
New Criticism sprang up as current of 1920’s, simultaneously Historical Criticism faded away into the art history. By paying attention to the text itself, New Criticism gave powerful authority for access to the text to critics who have special knowledge to decord the text. That emphasized the role of critics limitlessly. But new paradigm such as death of authors, multivocality, dialogism and emphasizing role of user was established by post structuralism. Film criticism progressed quantitatively and qualitatively in many developing at this period. Since film genre has a powerful inclination of pro-people so audiences in Film genre has totally different demand for criticism from users in other genres. Nonetheless ecole and academy not allow people to divide critic power and consequently people who obtained information and knowledge about film was depending on specialist in film had to satisfy the needs through other media such as news paper, magazine, broadcasting etc. This topographical map has changed in the beginning of the 21th century due to activated internet. People do not depend on critics, get information and knowledge through internet and demonstrate their thoughts and opinions by activities in SNS. Therefore people do not need view or opinion of specialist any more. They really want only information about film. Ironically, film criticism is activated in ecole and academy. They substitute for the role of special film magazines. In doing this, film criticism has returned to more academic field. This is because distrust exists between critics and people. They disgust and hate the negative attitude for criticism was taken place in literature genre such as text fetishism criticism, praise criticism, officiating ceremony criticism, etc. In other words, so called ‘the strategy of speak and no speak’ make turn users back on the criticism. For this reason, criticism disappears in media at one point, and amateurism which can afford individual viewpoint of audience in film genre became prevailed. In order to breaking the traditional practice in criticism and to settle criticism in place, criticism on criticism: Meta criticism must be activated. In addition, if real name criticism arrived, authentic era of criticism will appear in front of us. Self reflexible attitude which can be another text on criticism, inner self-reflexivity in his criticism will be needed in meta criticism, at that time meta criticism make new standard in art criticism.