본 연구는 참여형 교육문화의 대표적인 방법 중 하나인 동료교수법이 교육소비자의 학습태도과 학습성과에 미치는 영향을 탐구하였다. 구체적으로, 교육소비자와 교수법 간 문화적 적합성의 조절효과, 및 교수법과 학습태도 간 매개변수로서의 자아존중감의 역할을 살펴보았다. 연구결과, 동료교수법은 일반 강의법에 비해 교육소비자의 자아존중감을 높여주었으며, 그에 따라 인지적·감성적·의지적 학습태도가 높아졌고, 결과적으로 주관적·객관적 학습성과도 좋아졌다. 그런데, 문화적 적합성의 조절효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 이 결과는 동료교수법이 상호의존적 문화심리를 가진 교육소비자 뿐 아니라, 상호독립적 소비자에게도 긍정적인 영향력을 발휘함을 의미한다.
This Study researched the effects of peer tutoring culture on attitudes and performance of educational consumers. We proposed the moderating role of cultural fit between consumers and tutoring, and the mediating role of self-esteem between peer tutoring and attitudes of educational consumers. The results said that peer tutoring affected self-esteem positively, and higher self-esteem higher cognitive, emotional, and coactive attitudes, so then higher subjective and objective performance of educational consumers. Moderating role of cultural fit, however, did not hit statistical significance. This result implies that peer tutoring may impact not only interdependent-cultured consumers but also independent-cultured positively.