이 논문은 소월의 대표시 다섯 편을 소리?뜻(프로조디)을 중심으로 분석한 논문이다. 다섯 편의 리듬 분석을 통해 7·5조 정형률로만 평가받던 김소월의 시에 소리?뜻을 중심으로 구축되는 자유시의 리듬이 내재해 있음을 확인하였다. 매 시편마다 두 개 이상의 소리 복합체가 동심원의 중심을 이루고 확산되면서 리듬을 구성하고 있었다. 이를 통해 확인된 리듬론의 일반원칙은 다음과 같다. 첫째, 정형적 척도로서의 강세 대신에 의미상의 강세를 중심으로 리듬을 기술해야 한다. 주체의 발화는 늘 의미론적 맥락에 따라 더 강조하고 덜 강조하는 지점을 발생시키기 때문이다. 둘째, 개별 음소가 아니라 여러 층위의 음운복합체가 소리?뜻을 이루는 단위가 된다. 자음이나 모음 단독으로는 유의미한 소리?뜻을 얻기 어렵다. 셋째, 한 편의 시에는 서로 다른 의미자질을 중심으로 펼쳐지는 둘 이상의 소리?뜻이 있으며, 둘의 간섭과 상호작용에 따라 시 전체의 리듬이 모습을 드러내는 경우가 많다. 넷째, 의미 분석이 리듬 분석에 선행해야 한다. 시에서의 핵심어가 의식적, 무의식적으로 반복되면서 소리?뜻들을 출현시키기 때문이다. 핵심어에 의미론상의 강세가 오는 것은 지극히 자연스러운 일이다.
This paper analyzed five representative poems by So?wal and focused on ‘a sound?meaning(prosody)’. Mostly his poems rated as one of traditional poems consists of 7.5 syllable rhythm. It means that the rhythm of So?wal’s poems contains not a fixed form of verse but the free verse. The rhythm of each and every poem consists of circles that having sense and meaning at the same time and there are the complicated system with more than two sounds. We will be able to get if we follow the following potential benefits to the General Convention of the rhythm theory proposed in this article. At first, the rhythm should be described by the semantic accent instead of the accent as a fixed measure. Since the utterance of the subject causes a differences of emphasis(more emphasized and less emphasis) according to the context of meaning. Second, it’s not a segmental phoneme but the complex phonological system with many levels that the unit consists of a ‘sound?meaning(prosody)’. It’s difficult for a single vowel or a single consonant to get a meaningful ‘sound?meaning’. Third, a poem contains two or more sound?meaning(prosody)s with different semantic features and the interaction between them mostly shows the rhythm of a whole poem. At last, the analysis of rhythm must be preceded by the semantic analysis. Because the conscious and unconscious repetition of a keyword in the poem brings sound?meaning(prosody).