이 연구는 국내기업 신입비서들에게 요구되는 역할과 직무역량을 도출하고 이를 분류함으로써 신입비서들의 성공적인 직무수행 가능성을 높이고자 진행하였다. 이를 위해 국내기업의 비서, 상사 및 인사담당자 12명을 대상으로 심층인터뷰를 실시하고 이를 바탕으로 국내 기업 신입비서에게 요구되는 역할과 직무역량을 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 신입비서에게 요구되는 역할은 정보관리자, 업무지원자, 시간관리자, 커뮤니케이션관리자 및 인간관계관리자가 제시되었다. 둘째, 직무지식은 국내 선행연구에서 구체적으로 언급되지 않았던 고객응대지식, 문서관리지식, 일반(생활)상식 등이 새롭게 제시되었으며 이와 함께 컴퓨터 및 전자정보기기 지식과 비즈니스 영어지식이 도출되었다. 셋째, 직무기술은 선행연구에서 커뮤니케이션으로 통합되어 있던 기술이 경청, 구두 커뮤니케이션 그리고 문서편집 및 보고로 세분화되어 제시되었다. 인간관계도 상사파악 및 이해와 사내 임직원과의 인간관계로 구분되어 제시되었으며, 시간관리가 제시되었다. 한편, 조직탐색 및 업무흐름의 이해가 새롭게 제시되었다. 넷째, 직무태도는 선행연구에서 제시된 정확성/신속성, 성실성, 직업의식, 기밀유지, 적극성이 도출되었으며, 친절이 새롭게 제시되었다. 이 연구결과가 국내기업 신입비서의 선발, 육성 및 개발과 비서교육을 위한 중요한 기초자료로 활용할 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to contribute to the successful performance of entry-level secretaries" through identifying and classifying their roles and job competencies. In-depth interviews with secretaries, human resource managers, and executives(bosses to secretaries) were conducted to achieve these research goals. The results are as follows. First, the expected roles of entry-level secretaries encompasses being an Information Manager, a Business Assistant, a Planning Manager, a Communication Manager, and a Human Relations Manager. Second, entry-level secretaries are expected to have a wide range of professional knowledge, including customer service, filing management, common(life) knowledge, computer & electronic devices, and Business English. Third, entry-level secretaries should also have skills such as active listening, speaking, document editing & reporting, time management, interpersonal skills with the manager, interpersonal skills with colleagues, and understanding of the organizations & business. Fourth, entry-level secretaries need job attitudes like accuracy & speed, work ethic, confidentiality, initiative, and service orientation. This study provides meaningful perspective on how entry-level secretaries" are selected, trained and developed in Korean corporations.