이 글은 펑샤오깡(馮小剛)의 상업영화에서 나타나는 국가이데올로기를 분석하고 있다. 갈수록 상업영화에 이데올로기가 이식되고, 주선율영화와 상업영화의 경계가 모호해지고 있다. 이러한 상황에서 심정적으로 논의 되었던 상업영화와 국가이데올로기의 교섭양상을 펑샤오강의 영화를 통하여 고찰함으로써, 상업영화에 은닉된 국가이데올로기의 실체를 조명하였다. 첫째, 대륙 賀歲片의 첫 작품인 〈甲方乙方〉에 관방이 유도하는 정치적 메시지가 이식되어있다는 것을 고찰하였다. 관방은 소재와 주제에 적극적으로 개입하였으며, 이로 인해 賀歲片에서는 코미디의 전통적 미학보다는 대중을 향한 판타지를 통하여 사회적, 정서적으로 유용한 기능을 담당하였다. 〈甲方乙方〉에서 은밀하게 감지되던 이데올로기가 〈非誠勿擾 1·2〉에 이르러서는 적극적이고 대담하게 노출되고 있다. 중국의 국정과제인 ‘조화로운 사회’가 등장하며, 杭州의 남계습지(西溪?地), 海南의 三亞, 北京 등의 경관이 나타난다. 이러한 경관은 발전된 현대중국의 재현물일뿐만 아니라 문화국가의 이미지를 수행하는 역할을 담당하고 있다. 둘째, 전쟁영화인 〈集結號〉와 재난영화인 〈唐山大地震〉에 대하여 장르론으로 접근하였다. 장르를 관통하고 있는 것은 대중을 고려한 상업성과 국가이데올로기로서의 정치성을 중층적으로 포괄하고 있다는 것을 고찰하였다. 또한 내러티브 분석을 통하여 펑샤오강의 영화는 어느 순간 장르영화의 관습에서 벗어나 휴머니즘과 가족 서사에 의존한 선형적 구조로 우회하고 있으며, 이는 휴머니즘을 가장한 국가이데올로기로 귀착됨을 밝혔다.
This writing is analyzing ideological symptoms, which are shown in Feng Xiao-gang’s commercial film. As days go by, the ideology is transplanted into commercial film. The boundary between Main-Melody Film and Commercial Film is getting ambiguous. In this situation, it considered the aspect of connection between commercial film and national ideology, which had been discussed heartily, through Feng Xiao-gang’s film, thereby having illuminated the truth of national ideology, which was hidden in commercial film. First, it could get access to creation and truth of comedy film. Suggestion on film genres and materials in border defense was recognized what comedy film functioned as another main-melody film through 〈Dream Factory(甲方乙方)〉. And it could know what attempted concealment of realistic exhaustion while replacing ‘Lay - offs(下?)’ caused by reform and opening up in the 1990s with a dream of future. China’s landscape, which is put side by side with Hokkaido in 〈If You Are the One(非誠勿擾) 1·2〉, is derived as China’s developed image. Intervention in a film of border defense formed a concept called cultural planning. However, consumption of image led to the absence of discourse. Thus, concealment of reality was continued. Second, it got access to 〈Assembly(集結號)〉, which is a war film, and 〈Aftershock(唐山大地震)〉, which is a disaster film, based on a theory of genre. It considered that what is penetrating into genre is comprehending the commercialization of considering people and the political characteristic as national ideology based on mid-story. Also, it clarified that Feng Xiao-gang’s film is making a detour to the linear structure of depending on humanism and family narration with escaping from the practice of a genre film at some point, and that this results in national ideology, which simulated humanism. In this way, symptoms of ideology are being suggested the restriction and support in the border defense for Feng Xiao-gang’s commercial film, a dream of future, which is shown in a film, the concealment of reality through the proposed landscape, and humanism & family narration of being encrusted in a genre.