본 연구는 에니어그램 성격유형에 따른 간호학생의 정신간호학 실습 경험을 탐색하기 위해 포커스 그룹 연구방법을 이용한 질적 연구이다. 본 연구의 참여자는 간호학생 23명으로서 애니어그램 성격 유형중 본능 중심 9명, 가슴 중심 6명, 사고 중심 8명으로 선정되었다 자료 분석 방법은 질적 내용 분석 과정을 따랐다. 분석결과 참여자들의 경험은 환자와의 관계에서 일어나는 감정의 기복, ‘치료적인 나’가 되고 싶음, 실습과제 수행에 대한 압박감의 3가지 주제와 낯선 상황이 불안함, 힘들고 속상함, 기쁘고 뿌듯함, 환자에게 다가가기 어려움, 치료적 의사소통술 적용, 치료자로서의 입장을 고민함, 정신질환에 대한 편견이 완화됨, 실습 과제에 대한 스트레스, 도움받기의 9개의 하위 주제로 드러났다 각 하위 주제별로 본능 중심, 감정 중심, 사고 중심 성격 유형 간에 경험의 상황적 맥락이 다른 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to explore and describe clinical practicum experiences of the nursing students’ in psychiatric settings by personality types of enneagram. The qualitative data was gathered from 3 focus group discussions with 23 nursing students who experienced clinical practicum in psychiatric settings. Focus groups include ‘instinct’, ‘feeling’, and ‘thinking’ groups, according to personality types of enneagram. All interviews were recorded and transcribed according to thematic content analysis processes. The three main themes on clinical practicum experiences of participants were ‘Emotions arising from the relationship with patients’, ‘Desire to become therapeutic oneself’, ‘The sense of pressure toward task."Nine other themes were ‘Anxious about unfamiliar situation’, ‘Tired and upset’, ‘Happy and full’, ‘Difficult to get closer to patients’, ‘Applying therapeutic communication skills’, ‘Worrying position as a therapist’, ‘Softened prejudices about mental illness’, ‘Stress toward task’, and ‘Getting assistance’. The findings of the study illustrated in the participants’ clinical practicum experiences, showed differences according to personality types of enneagram.