최근 차량간, 혹은 차량내 운전자의 안전에 대한 사용자의 요구사항이 증가되고 있다. 이에 본 논문에서는 차량간 충돌 방지를 위한 LTE대역과 ITS대역 700MHz에서 동작하는 V2X(Vehicle to Infrastructure/Vehicle) 네트워킹용 MIMO 안테나를 설계하고자 한다. 제안된 안테나의 경우 유전체에 프린팅 되어있는 3개의 모노폴 안테나로 중앙에 V2X용 안테나와 바깥쪽 2개의 LTE용 안테나로 구성되어있다. MIMO 안테나의 경우 다이버시티 이득(Diversity Gain)을 얻을수 있지만 근접해 있는 안테나간에 결합(Correlation)이 높아지면 잡음이 증가하여 안테나 성능에 영향을 미칠수 있다. 이러한 경우 각 안테나 사이에 격리도를 높여줄수 있는 구조를 삽입하여 각각 안테나간의 격리(Isolation)을 높여주어 각각의 안테나가 좀더 독립적으로 사용되어 질 수 있다. MIMO안테나의 특성과 격리구조의 특성을 합쳐 가까운 거리에서도 높은 격리도 특성을 보이겠다.
Recently, the need on drivers’ safety has increased. Especially, this is seen in regard to vehicular communication with V2X.(Vehicle to Infrastructure/Vehicle) In this paper, a MIMO Antenna for the ITS band working in a V2X network and the LTE band for anti-collision between vehicles is proposed. The proposed antenna is composed of an antenna for two outer LTE V2X antennas with a monopole antenna at their center, and they are realized as printed radiators in the dielectric. It is possible that noise increases in the diversity antenna system as the antennas mutually interact in an unwanted manner. For closely placed MIMO antennas, their correlation degrade the performance of the system. The degradation is mitigated by inserting a structure between the antennas for high isolation. It improves the design.