본 연구는 위기청소년의 심리사회적 요인을 알아보기 위해 청소년동반자(YC) 4명이 실시한 상담사례의 초기 3회기를 녹음한 축어록을 바탕으로 질적분석(TAM)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 위기청소년의 심리사회적 요인은 개인적, 가족, 또래, 학교 요인으로 분류할 수 있었다. 개인적 요인은 충동성, 낮은 자존감, 음주, 흡연, 정신건강(불안, 우울), 가출충동, 학업중단, 성문제, 낮은 학업성취의 9개 영역으로 분류되었고, 가족 요인은 부정적 양육태도, 가정불화, 부부간 갈등, 낮은 경제적 지위의 4개 영역으로 분류되었고, 또래요인에는 일탈적인 또래와의 어울림, 신뢰부족, 시간낭비, 집단따돌림, 학교폭력의 5개 영역으로 분류되었고, 학교요인은 교칙위반, 교사의 무관심/부적절한 태도의 2개 영역으로 분류되었다. 본 연구는 위기청소년을 위한 다양한 상담 및 교육지원체계의 수립에 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
This article examined to find psychosocial factors of the youth in crisis based on qualitative analysis with the early three sessions were recorded among counseling cases that the four Youth Companion conducted. The study results are summarized as follows. The psychosocial factors of the youth in crisis were classified into personal, family, peer group, and school factor. Personal factors are classified with impulsivity, low self-esteem, drinking, smoking, mental health(anxiety, depression), runaway impulsiveness, school drop-out, sexual problem, and low academic achievement(9 categories). Family factors are classified with negative parenting attitude, family discord, marital discord, and low economic level(4 categories). Peer factors are classified with relationship with illegal peer, trust tribe, waste of time, bullying, and school violence(5 categories). School factors are classified with School regulation violation and teacher’s indifferent/inappropriate attitude (2 categories). This study would be used as basic data in establishing many different support systems and counseling for the youth in crisis.