항공기 구조해석의 첫 번째 단계는 공력하중을 구조하중으로 전환하는 하중해석이다. 3차원 유한요소 모델이 발달되기 전에는 작용하는 공력하중을 전단력, 굽힘모멘트 등과 같은 구조 내력(Internal)으로 전환하여 구조해석에 사용하였다. 그러나 3 차원 유한요소 기법을 사용함에 따라 공력하중 등의 외력을 유한요소모델에 적용할 수 있는 FEM 구조 하중으로 변환하는 것이 구조 해석의 중요한 업무로 부각되었다. 본 논문에서는 KLA-100 스포츠용 경항공기 개발 과정에서 적용한 공력하중을 구조하중으로 전환하는 기법 및 그 결과를 소개하였다. 이 방법은 KLA-100의 날개, 수평미익, 수직미익, 조종면 및 전기체 등에서 FEM 구조하중 생성에 적용되었었다.
The first step of the structural analyses is the (structural) load analysis which is the work of the transformation of external forces such as aerodynamic forces to structural loads. When the 3-D FEM is not fully developed, the external loads are transformed to the structural internal loads such as shear forces and bending moments. But, when the 3-D FEM is used, the work to transform the aerodynamic loads to external FEM load applied to the structures becomes very important. The methodology and the results of the load analysis applied the KLA-100, the light airplane for sports, are presented in this paper, This method is applied to the wing, horizontal tail, vertical tail, control surfaces and the fuselage of KLA-100.