21 세기에 있어서 철도차량은 중장거리 여행과 도시교통의 핵심교통수단으로 이용되고 있다. 특히 지구온난화의 영향으로 각국마다 CO2 배출량이 제한되자, 전세계 각국에서는 친환경교통수단인 철도차량을 주교통기관으로 정책을 수립하여 철도네트워크를 구축하고 있다. 철도차량의 차체는 강재구조로써 탄성진동에 의한 차체고유진동수가 발생되며, 장거리여행객의 승차감을 저해하는 것으로 알려져 있다. 본 고찰에서는 철도차량의 차체 탄성진동 이론과 고유진동수에 대하여 살펴보고, 아울러서 국내외 각국 철도에서 상업운용중인 철도차량의 차체 및 대차의 고유진동수 사례를 조사하여 검토하고자 한다. 조사된 차체고유진동수를 참조하여, 철도차량의 차체고유진동수가 대차와 인체에 미치는 영향에 대해 고찰하여, 적정한 차체고유진동수를 도출하여 제시하였다.
The rolling stock in 21<SUP>st</SUP> Century is used to a core traffic means of the middle ? long distance travel and urban transportation. Specially as a output of CO2 each country to effect of the global warming was limited, the each country in world is established railway network to preparing transportation policy to main transportation for the rolling stock as echo-friendly traffic means. The carbody of rolling stock which the natural frequency of carbody by elastic vibration with steel structure is generated is known to hinder the comfort of long distance travel. This study will be look for the elastic vibration theory of carbody and the criteria of natural frequency of rolling stock, in addition will check to survey the natural frequency of carbody and bogie of rolling stock in commercial operating in each country railway of domestic and oversee. To reference the natural frequency of carbody surveyed, the natural frequency of carbody of rolling stock was studied an effect on bogie and the human body and it was suggested reasonable the natural frequency of carbody .