서울메트로는 4개 노선, 영업거리 137.9km, 역사 120개, 전동차 200편성(1,954량)을 보유하고 평일 열차운행 2,423회 평일 이용 인원 약 450만 명을 수송하고 있는 도시철도 리드로 도시철도 운영기관 중 가장 긴 32년의 역사를 가지고 있다 이중 서울매트로 4 호선은 당고개역에서 오이도역 간 48 역사 영업거리71.5km 이루고 서울메트로와 철도공사 간 직통운전을 하는 구간이다 본 논문에서는 서울메트로 4 호선의 첨두시 당고개역~남태령역 간 정시성 확보에 관한 방법을 운전관제사의 관점에서 연구하였다. 이는 첨두시 및 열차 지연 시 정시운행 확보에 관한 운전관제사의 운전정리 관련 정시성 확보 체계의 마련이 예상되며, 타철도운영기관의 관제 업무에도 활용 가능 할 것으로 기대 된다.
Operating Subway Lines 1 to 4 in the highly dense Metropolitan area of Seoul, 200 trains which drive a length of 137.9km through 120 stations, transport an average of 4.5 million people each day, and are a weekday total daily run frequency of 2,423. Seoul metro have 34 years of experience in subway operation which is the longest of the domestic railway operators. Seoul Metro Line 4 on Danggogae-Oido Line has the 71.5km length routes through 48 stations and run cooperatively with Korail. The objective of this study is to secure on-time operation on Danggogae-Namtaeryeong Line for rail traffic-controllers. This study is expected to solve the problem associated with congested transportation and train delays and be applicable for rail traffic-controllers.