2004년 제정된 철도안전법에 따라, 20년 경과된 철도차량의 사용 내구연한 연장에 따른 안전운행을 위해 정밀진단을 실시하고 있다. 철도차량용 전기장치에 대한 정밀진단은 전기적 기능검사와 함께 적외선 열화상 측정법을 이용하고 있으며, 본 논문에서는 적외선 열화상 측정에 의한 전기장치의 현장 정밀진단 적용 현황에 대해 소개한다. 실제 발견된 이상 검출 사례를 통해 철도차량의 전기장치에도 열화상 측정이 유효한 진단 방법임을 알 수 있으며, 이상 검출 및 전기장치의 장기간 사용에 따른 열적 스트레스 누적에 의한 교체여부의 판정에도 이용할 수 있다. 열화상 측정은 정밀진단 뿐 아니라 철도운영기관이 차량의 유지관리를 위한 일상 검사에도 유용할 것으로 판단된다.
This paper deals with on-site diagnosis of electric facilities in railway vehicle by infrared thermographic inspection. The on-site diagnosis has been carried out for the vehicles that were used over 20 years by the Korean railway safety law issued in 2004. In the law, functional exams and thermal diagnosis of electric facilities in vehicles are recommended as the on-site diagnosis. Especially, thermal diagnosis by infrared-vision is effective way to estimate the degree of thermal stress or to detect over-rated operation for the electric facilities in vehicle. This paper introduces some cases experienced in a diesel electric locomotive, a shunting locomotive and passenger cars.