본 논문은 8200 형 전기기관차 운영노선이 2005 년 부터 국내 주요노선 전철화 및 개통에 따라 중앙선, 태백선 등 산업선에서 경부선, 호남선 등 주요노선으로 확대 운영되면서 차륜교환 주기가 급속히 도래되는 현상이 발생하였고 이에 따라 전기기관차 차륜마모 특성에 대한 연구가 필요하게 되었다. 주요 운영노선에 대하여 레일환경과 특성에 대하여 다각적으로 분석하였고, 급속히 진행되는 차륜교환 주기 도래에 대한 원인에 대하여 운영노선에서의 차륜 마모진행 과정을 실측하여 마모 특성을 파악할 수 있었다. 또한 차륜마모는 철도차량의 운영상 필연적이나 철도차량의 효율적인 운영을 위해서는 차륜마모를 최소화 할 필요성이 있어 8200 형 전기기관차 차륜마모 특성을 감안하여 마모를 최소화 할 수 있는 최적의 차륜관리 기준을 제시하였고 유지보수 방법 기초 자료로 활용할 수 있도록 하였다.
In this paper we model 8200 electric locomotives operating domestic routes since 2005 according to the center line of the main line electrification and the opening in line taebaekseon industries including Gyeongbu , Honam expanded to major routes including operating as a rapid replacement cycle wheel that are coming this phenomenon occurred wear properties of the electrical locomotive wheels became necessary for the study. The main route for the rail operating environment and characteristics were analyzed for the multi-faceted , fast wheel replacement cycle is in progress, the reason for the advent of the wheel wear for the operating routes of progression was measured to determine the wear characteristics . The operation of the railway vehicle wheel wear also inevitable and efficient operation of the railway vehicle wheel wear and the need to minimize wear properties of a 8200type electric locomotive wheels to minimize wear and tear considering the wheel of the best maintenance management standards were presented repair method was to be used as the basis.