콘크리트궤도는 궤도틀림이 거의 발생하지 않고 양호한 선형을 유지함으로써 고속, 고밀도의 운행선로에서 자갈궤도에 비해 양호한 주행안전성을 가지고 있다. 그러나, 열차하중에 의해 콘크리트궤도의 하부 노반의 침하를 야기 할 수 있는데, 이는 콘크리트궤도의 문제점으로 나타나고 있다. 그러므로 열차주행에 의한 거동특성은 보다 정확하게 파악하여야 한다. 본 연구에서는 점 하중 재하 방식, 실물 크기의 Wheel을 3D로 모델링하여 재하 하는 방식, 그리고 현가장치를 고려한 실물 크기의 동력차를 3D로 모델링하여 재하하는 방식을 동일한 콘크리트궤도 모델에 적용하여 분석하였다. 분석결과, 콘크리트궤도에 가해지는 하중재하방식에 따른 거동은 각기 상이한 것으로 나타났으며, 열차주행에 따른 거동특성을 분석하기 위해서는 하중 재하 방식이 중요한 사항인 것으로 나타났다.
Recently, concrete track is being increasingly constructed, as concrete track is considered safer and easier to maintain than ballast track. If settlements of roadbed under the concrete track were occurred. It is important to study safety analysis of the concrete track. So, behavior characteristics for train loading is correctly evaluated. In this study, It was compared the behavior characteristics of the stress and settlement that occur from loading case such as point loading case, 3D wheel loading case and 3D wheel loading case included suspension. The analyzed results from loading cases, behavior characteristics differ so much in loading case. Thus, loading case is an important factor to analysis the behavior characteristics for train load.