대도시 철도 수송소요 증가로 철도수송용량 증대의 필요성이 대두되고 있으나 높은 용지 보상비용 및 민원 등으로 용지확보를 위한 비용과 시간이 많이 소요되고 있다. 본 연구에서는 휨 강성을 갖는 벽체와 짧은 토목섬유로 보강한 노반구조를 기존 철도 비탈면 상에 적용하여 철도수송용량을 증대시키는 연구를 진행하였다. 보강노반 설계를 위하여 개발한 프로그램을 활용하여 보강재 최소길이 변화에 따른 안전성 평가를 실시하였다. 해석 결과 보강재 길이를 벽체 높이의 40%(0.4H)만 적용한 경우에도 열차하중 재하시 충분한 안전성을 확보할 수 있는 것으로 확인되었다. 또한, 장보강재는 설치각도 35°까지 전도 및 활동에 대한 기준 안전율을 만족하는 것을 확인할 수 있었다.
In these days, it is difficult to secure new land for railway construction because of the increase of land fee and social complaint. Especially, in urban areas, it took much time and expenses. So, we did the research on the increase of transportation capacity using space above the slope of existing railway embankment. It could be realized by developed reinforced roadbed structure with wall stiffness and short geotextile. This study shows the results of safety evaluations according to minimum length of reinforcement, which were performed by developed design program for the structure. The reinforcement use of only 40% of height (0.4H) could keep secure in the structure for train load. Also, it was verified that its safety for overturning and sliding was satisfied with the condition for long reinforcement up to the installation angle of 35°.