철도소음은 환경부의 소음진동관리법 시행규칙의 교통소음 진동의 관리기준에 따라 규제되어 왔으나 2010. 6. 30 일 개정을 통해 철도차량의 소음규제가 강화되었고 이에 따라 신규로 제작되는 철도차량에 대한 규제로 정차소음과 주행소음으로 구분되어 연차별로 나누어 소음저감기준을 철도차량에 적용토록 되어 있다. 본 연구에서는 환경부의 철도차량의 소음권고 기준에 의거하여 신조차량 제작에 반영하기에 앞서 한국철도공사가 운영하고 있는 동력차량의 현실적인 정차소음발생 현황을 측정해 보았으며 DL 6개 차량 및 EL은 3개 차량을 대상으로 측정하였다. 이로부터 부분적으로 동력차량의 정차소음현황을 파악할 수 있었다.
Railway noise was regulated according to the traffic noise and vibration management standard of noise and vibration management enforcement regulation of the Ministry of Environment (ME). Through its revision on June 30, 2010, however, the regulations on railway vehicles had been reinforced. Accordingly noise reduction standard for braking noise and pass-by noise respectively is applied to newly-manufactured railway vehicles every year. prior to reflecting this standard on new railway vehicles manufactured in accordance with the railway noise guideline of the ME, this study investigated the actual states of powered rolling stock operated by KORAIL, and measured the braking noise of 6DL vehicles and 3EL vehicles. Based on the investigation and measurement, this study partially found out actual braking noise of powered rolling stock.