메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최인순 (서경대학교)
저널정보
신영어영문학회 신영어영문학 신영어영문학 제56집
발행연도
2013.11
수록면
195 - 213 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
As the title suggests, Flannery O’Connor’s modern landscape is “a territory held largely by the devil,” in which a good man is hard to find. O’Connor’s devil is not simply a psychological tendency or a vehicle for her satire for “our godless actuality”; He is to be “recognized as existing in himself and as a dramatic necessity for the writer.” The devil exists at the center of O’Connor’s literary imagination, which is located squarely in her Catholic faith. The ego-bloated, self-intoxicated characters are the surest candidates to fall victim to the devil. The fatal encounter between the devil and the main characters is at the core of the O’Connor narrative. The devil plays the role of a spiritual catalyst by ripping apart their outward facade and delivering a harsh lesson leading them to painful self-knowledge, which is the prologue of grace. The paper keeps track of the process of the devil’s working as “the unwilling instrument of grace” through “piercing pretensions” of the intruded.

목차

Ⅰ. 서론: 오코너의 악마
Ⅱ. 악마의 “위선 뚫기”
Ⅲ. 악마: “은총의 본의 아닌 도구”
Ⅳ. 결론: 악마, 극적 필연성
인용문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-800-003520802