항공교통관제의 추적환경은 다수의 비동기 레이더기지로부터 3차원 위치데이터(거리, 방위각, 고도) 또는 2차원 위치데이터(거리, 방위각)가 측정되며, 항공기가 저고도로 비행을 하는 경우 multi-path의 영향으로 레이더의 신호처리 과정에서 가짜표적 측정치인 클러터가 발생하기 쉽고, 또한 추적대상이 되는 항공기는 level flight과 이/착륙을 위한 다양한 기동패턴을 가진다. 본 논문에서는 이러한 복잡한 항공기 추적환경에서 보다 효과적인 항공기 추적을 하기위하여 ASF와 IMM-PDAF를 이용한 융합필터를 설계하고 그 성능을 분석하였다.
In tracking environments of Air Traffic Control(ACT), 3D geometry information(range, azimuth and altitude) or 2D geometry information(range, azimuth) of airplanes are measured from asynchronous radar sites. When airplane flies in a low altitude, the radar may measure non-target oriented detections, i.e.,clutter measurements due to multi-path effects generated by interaction of beams reflected from the airplane and the ground. Futhermore airplane has maneuvering patterns for take-off and landing. In this paper, the asynchronous serial fusion method and the IMM-PDAF are used for effective airplane tracking in such challenging environments and analyze its performance through Monte Carlo simulation studies.