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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
권태정 (동아대학교) 이광국 (동명대학교)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제37집
발행연도
2013.12
수록면
83 - 97 (15page)

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The main purpose of this study is to lay a foundation for streetscape improvement along the Taejungdae line of Busan City Tour Bus. The Taejongdae Line is divided into thirty segments in consideration of the locations of tour bus stops and major intersections. Average travelling steed of the tour bus is measured for each segment. Nine types of streetscape and three driving speed categories are employed to form the foundation matrix. Streetscape improvement strategies are, then, proposed for each cell of the matrix. The matrix and the strategies are developed based on human visual perception and streetscape categories in the literature review, being expected to act as the catalyst for improving streetscape along the Taejongdae line and also the impression of the city of Busan. Further research is, however, needed to address pedestrian or passenger visual perception rather than driver.

목차

Ⅰ. 연구배경 및 목적
Ⅱ. 경관유형 구분 및 속도에 따른 인간 시지각 특성
Ⅲ. 태종대 노선의 개요 및 구간별 유형 · 특성
Ⅳ. 경관유형 및 시티버스 주행 속도를 고려한 경관개선방안
Ⅳ. 결론
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