본 연구는 소비자 관점에서 사회적기업에 대한 이용실태를 사회적기업의 인지정도, 사회적기업 제품 이용 경험, 사회적기업 제품 이용 횟수, 사회적기업 제품을 이용하지 않는 이유, 사회적기업 제품 구매시 지출정도로 파악하였다. 또한 사회적기업 제품의 구매의도에 영향을 미치는 변인을 파악하기 위하여 사회적기업 태도, 사회적기업 제품에 대한 태도, 사회적기업 제품신뢰를 변인으로 하여 분석하였다. 이를 통하여 사회적기업을 이용하는 소비자에 대한 이해를 높이고, 사회적기업 제품의 구매를 유도 할 수 있는 방안을 제시하는데 연구의 목적이 있다. 구체적인 연구의 목적은 첫째, 사회적기업의 이용실태를 파악한다. 둘째, 사회적기업 제품신뢰를 파악한다. 셋째, 사회적기업 및 사회적기업 제품에 대한 태도를 파악한다. 넷째, 사회적기업 태도가 사회적기업 제품신뢰에 미치는 영향을 파악한다. 다섯째, 사회적기업 태도가 사회적기업 제품 구매의도에 미치는 영향을 파악한다. 여섯째, 사회적기업 제품신뢰가 사회적기업 제품 구매의도에 미치는 영향을 파악함으로써 사회적기업 기업 제품의 구매를 유도 할 수 있는 방안을 제시 한다. 소비자들의 이용실태를 분석한 결과, 과반수 넘는 소비자들이 사회적기업을 모르거나 들어는 보았어도 잘 모른다고 응답하였으며, 이용경험이 없는 소비자도 61%, 이용할 경우 횟수가 연 1-2회 정도, 이용 금액은 1-3만원 정도로 소수의 소비자들이 적은 횟수와 금액으로 이용하고 있는 것을 알 수 있다. 반면, 사회적기업에 대한 태도 및 사회적기업 제품에 대한 태도와 사회적기업 제품신뢰의 수준은 평균 이상으로 나타났으며, 사회적기업 제품을 이용하지 않는 이유가 알지 못해서, 가까운 매장이 없어서라는 응답이 60%이상으로 나타났다. 또한 사회적기업 태도가 사회적기업 제품신뢰 및 제품 구매의도에 영향을 미치고 있으며, 사회적기업 제품신뢰는 사회적기업 제품 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study grasped the use realities for social enterprise from consumers" viewpoint as the awareness level of social enterprise, the experience of using products of social enterprise, the frequency of using products of social enterprise, a reason for not using products of social enterprise, and expenditure level given buying products of social enterprise. Also, to understand variables of having influence upon purchase intention for social enterprise, it analyzed by having variables as attitude toward social enterprise, attitude toward products of social enterprise, and trust in products of social enterprise. Through this, the purpose of this study is to increase the understanding about consumers, who use social enterprise, and to suggest a plan available for inducing the purchase of social enterprise products. As for specific research objectives, first, it grasps the use realities for social enterprise. Second, it grasps a trust in products of social enterprise. Third, it understands the attitude toward social enterprise and toward products of social enterprise. Fourth, it grasps the influence of the attitude toward social enterprise upon trust in products of social enterprise. Fifth, it understands the influence of attitude toward social enterprise upon intention of buying products of social enterprise. Sixthly, it suggests a plan available for inducing the purchase of social enterprise products by grasping the influence of trust in products of social enterprise upon purchase intension of social enterprise products. As a result of analyzing consumers" use realities, the consumers in more than a majority gave response as saying of not knowing social enterprise or not knowing well even of having been ever heard of it. Even consumers of having no experience of using accounted for 61%. The frequency given using stood at annually once-twice or so. The money amount for having been used was 10,000-30,000 won or so. Thus, a small minority of consumers can be known to use with small frequency and money amount. On the other hand, the attitude toward social enterprise and the attitude toward products of social enterprise, and trust level in products of social enterprise were shown to be more than the average. A reason of not using products of social enterprise was indicated to be more than 60% in the response as saying because of failing to know and because there is no nearby store. Also, it was indicated that the attitude toward social enterprise has influence upon trust in products of social enterprise and upon purchase intention of social enterprise products and that trust in products of social enterprise has purchase intention of social enterprise products.