이 논문은 경상도 지역에서 새로 발견한 규방가사의 이념과 풍류가 어떤 맥락 관계로 나타나는가를 살피고자 집필되었다. 규방가사의 이념은 그 하위 유형인 계녀가류 규방가사에 주로 나타났고 풍류는 화전가류 규방가사에 주로 나타났다. 규방가사에 나타난 이념은 여성들이 규방이라는 공간에서 반드시 실천해야 할 유교 이념으로서 여성들의 생활을 매우 강하게 구속하는 것으로 나타났다. 규방 이념이 가지는 기속성은 오륜과 같은 일반 윤리와의 관계, 작품에 제시하는 비중의 차원, 이념-국가-가문-규방이라는 위계질서 속에서 공고하게 나타났고, 그 이완성은 사회 역사적 변화에 따라 이념과 그 근거인 전적이 크게 훼손되면서 나타났는데 여기에 대하여 계녀가류 규방가사 작품에서는 이념의 실천을 더욱 강한 어조로 강조하거나, 재미있는 표현을 통하여 독자를 달래거나, 도피와 한탄에 빠지는 모습으로 이완 현상을 표현하고 있었다. 이러한 구속과 대척적인 위치에서 여성들이 누린 풍류는 화전가류 규방가사에 나타났는데 여성 풍류의 주체가 여성만으로 되어 있을 때는 일 년 또는 몇 년만의 단 하루라는 시간, 걸어서 갈 수 있는 가까운 산과 강, 재실, 서원, 마을 등의 공간이라는 시공간의 제한, 꽃지짐 만들기, 윷놀이, 산천이나 꽃구경 등 풍류의 제한이 나타났고 제한 속에서 여성들은 슬픔을 공유하면서 강한 동류의식을 보여주었다. 그러나 남녀 구성원이 버스, 기차, 비행기 등 현대적 교통수단을 이용하여 전국이라는 확장된 공간에서, 여러 날 여러 차례라는 시간의 여유를 가지고, 음주 가무라는 심화된 풍류를 누리는 풍류의 확장성이 역시 화전가류 규방가사에 나타났다. 이 경우 구성원의 확대는 같은 계의 계원, 일행이라는 정도의 느슨한 동류의식이 나타나서 여성들만의 강한 그것과는 달랐다. 두 유형의 관계에서 계녀가류 규방가사에 이념의 기속성이 높았을 때 화전가류의 풍류는 제한을 받았고, 사회 역사적 이유로 이념이 이완되었을 때 풍류의 영역이 확대되어 두 유형의 규방가사는 반비례적으로 상호 영향을 주며 작품 생산이 거듭된 것으로 나타났다. 근대에서 현대까지 이어진 규방가사를 살핌으로써 규방가사의 현재적 진행 상태를 살필 수 있었고 앞으로 전개될 규방가사의 미래를 전망할 수 있는 가능성을 어느 정도 확인했다고 할 수 있다.
This dissertation is written in order to research for the context between ideology and appreciation in The Female Gasa. The first aspect is about the binding force and relaxation of ideology in The Female Gasa. The second aspect is about limit and expansion of appreciation in The Female Gasa. In the aspect of the binding force and relaxation of ideology in The Female Gasa, Firstly, in some Genyeo Gasa style of The Female Gasa, Persona were forced to follow the Confucian ideology, for example, Five ethics(五倫), Three ethics(三綱), many female ethics (閨訓) under family and nation. Secondly, in other Genyeo Gasa style of The Female Gasa, there were represented the fact that the Confucian ideology, for example, Five ethics(五倫), Three ethics (三綱),many female ethics (閨訓) under family and nation can"t play their power to constrain the female any more. These phenomena came from historical and social environment. In the aspect of limit and expansion of appreciation in The Female Gasa. thirdly, in some Hwajeon Gasa style of The Female Gasa, Persona were limited to play outside the house in spring season. Only several kinds of amusement were permitted to them with making flower pancake, appreciating mountain and liver by female themselves. But fourthly, in other Hwajeon Gasa style of The Female Gasa, Persona were allowed to play amusements, for example, drinking alcohol, dancing with male people. They can travel more wide area than before by using bus and train, airplane inside nation. In conclusion, when the binding force was high in some Genyeo Gasa style of The Female Gasa, the limit of appreciation got serious in some Hwajeon Gasa style of The Female Gasa, in the case that the Confucian ideology, for example, Five ethics(五倫), Three ethics(三綱),many female ethics(閨訓) under family and nation can"t play their power to constrain the female any more, the bigger freedom allowed to other personas in other Hwajeon Gasa style of The Female Gasa.