본 논문은 우리나라 산림행정의 역사적 발전과정을 페러다임 변천과정으로 분석하였다. 분석의 3가지 차원으로서 법/제도, 주체, 주요 정책이 제시되었다. 이러한 분석 차원에 따라 산림행정 페러다임은 생성기(1972년까지), 발전기(1973~1997), 성장기(1998-현재) 3단계로 구분된다. 생성기의 추진 주체는 국가중심적이었으며, 법/제도적 특징은 삼림령(1911) 제정, 산림보호임시조치법(1951) 제정, 산림법(1961)제정, 청원산림보호직원의 배치에 관한 법률(1963) 제정, 농림부산하 외청, 중앙산림조합연합회 표고종균배양소(1956) 설치, 산림자원조사연구소(1972) 설치, 임업시험장(1981) 통합 등을 들 수 있다. 이 시기의 주요 정책으로는 산림 절대 보호, 치산녹화, 사방 및 조림사업, 특용수조림 5개년계획, 사방사업 5개년계획, 단속 및 규제, 생활환경보존과 자연환경보전 등을 들 수 있다. 발전기의 추진 주체는 국가주도적이었으며, 법/제도적 특징으로서는 화전정리(1974) 시작, 산림조합법(1980) 제정, 산림법(1990) 개정, 임업협동조합법(1993) 제정, 임업진흥촉진법(1997) 제정, 내무부 산하 외청에서 농림수산부(1987) 소속으로 변경, 도 산림국, 군 사림과, 산림조합을 협동조합체제로 개편 등을 들 수 있다. 이 시기의 주요 정책은 산림보호, 육림사업, 경제적 가치, 제1차 치산녹화 10개년 계획, 산촌진흥정책 실시, 제3차 산지자원화정책, 가꾸는 정책, 생활환경보존과 자연환경보전, 목재생산 등을 들 수 있다. 마지막으로 성장기의 추진 주체는 관민협력을 지향하며 법/제도적 특징은 백두대간 보호에 관한 법률(2003) 제정, 소나무 재선충병 방제특별법(2005) 제정, 산림기본법(2006) 12개 기능별 법체계로 개편, 국립수목원 신설, 산림인력개발원, 국립자연휴양림관리소신설 등을 들 수 있다. 이 시기의 주요정책으로서는 산림자원활용, 글로벌 산림행정, 휴양, 건강, 복지, 제4차, 5차 산림기본계획 실시, 「21세기 산림비전」, 탄소흡수원 확충 기본계획, 가꿈과 이용, 순환이용, 생활환경보존과 자연환경보전, 수원함양, 산지재해방지, 목재생산, 산림휴양, 치유 등을 들 수 있다.
This paper aims to analyze the paradigm changes in forest policy as part of the historical development of forest administration in Korea. The dimensions of the analysis include laws and institutions, actors, and major policies. The forest administration paradigm can be divided into the three stages of emerging (until 1972), taking-off (1973-1997), and developing (1998-present). In the emerging period, the state was the primary actor. The legal framework included the Executive Order on Forests (1911), the Temporary Forest Protection Law (1951), and the Forest Law (1961), while the institutional framework was made up of the Forest Agency belonging to the Ministry of Agriculture (1963), the Forest Resource Research Institute (1972), and the Forestry Testing Institute (1981). The primary policies included strong conservation, the “Mountain Greening” policy, forestation for erosion control, the Five Year Plan for Erosion Control, and monitoring and regulation. State initiative was maintained during the second phase of taking off. The legal framework included the Fire Land Clearance Law (1974), the Forestry Association Law (1980), the Revised Forest Law (1990), the Forestry Cooperative Association Law (1993), and the Forestry Promotion Law (1997), while the institutional framework included a move from the Interior Ministry to the Ministry of Agriculture and Fisheries (1987) and the creation of the Provincial and County Forestry Division. The primary policies were forest protection and developing forestry, the First Ten-Year “Mountain Greening” Plan, and the project for the promotion of mountain villages. The last phase developed public/private partnerships as the primary actors. The legal framework included the Law for Protecting the Main Mt. Baekdu Route (2003) and the Basic Forest Law (2006) that divided forest administration into 12 subsystems according to function. The institutions included the National Forestry Agency, the Forestry Personnel Development Agency, and the National Natural Recreational Forest Management Office. The primary policies included forest utilization, global forest administration, “forests for healing, health, and welfare,” the Fourth and Fifth Basic Forest Plans, the 21st Century Forest Vision, and expanding carbon dioxide monitoring.