메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박정희 (대구가톨릭대학교) 이병철 (대구가톨릭대학교) 최대희 (대구가톨릭대학교)
저널정보
대구가톨릭대학교 다문화연구원 다문화와 인간 다문화와 인간 제2권 제2호
발행연도
2013.12
수록면
23 - 51 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
It has become routine in everyday life, to encounter with what “unfamiliar” is. We live every moment contacting with strange objects in our residence, work places and market. Indeed, it is not difficult in our surroundings to find the families with whose members foreigners are. All this shows it eloquently why we should have “intercultural competence.” This “intercultural competence” is to be raised in the way of “intercultural learning.”
In this study, the concrete methodology of “intercultural learning” is to be reviewed. What is “intercultural learning” and what is its purpose? In order to realize such purpose, what criteria we should consider? By answering these questions, we are one step closer to the finding and development of materials and a guide book for intercultural learning to reflect global perspectives.
We explore in particular the principles, which Council of Europe and European Commission developed. The Intercultural Learning Tool-kit emphasizes the principles as such “Confidence and Respect,” “Experiencing Identity,” “Constructed Realities” and “Dialogue with the Other” etc. For example, building up confidence is a cornerstone of intercultural learning in order to achieve the openness necessary for a mutual process, and trying to understand ourselves, our own identity, is a prerequisite to encounter.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 글로벌 시대의 상호문화학습
Ⅲ. 상호문화학습에서의 ‘학습’과 ‘문화’
Ⅳ. 상호문화학습의 근본 요소들
Ⅴ. 나가며
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-330-001089149