본 연구에서는 자폐 범주성 장애 아동의 사회적 기능 향상을 용이하게 하기 위한 행동적 중재 시스템을 가지는 상호작용 로봇을 제안한다. 행동적 중재 시스템은 로봇이 사회성 훈련 요소를 가지는 전제 자극을 제공하고 아이의 행동반응에 따라 로봇의 대응 방향을 결정하는 치료 프로토콜로써 보상, 독려, 그리고 중지모드를 통하여 자폐 아동에 대한 사회적 기능훈련을 강화하도록 구성되었다. 또한, 로봇은 동작학적 행동과 표시 가능한 훈련 컨텐츠 조합을 통하여 적절할 로봇 자극 원을 구성하며, 정면 얼굴 및 터치 인식 모듈을 통해 아동의 행동반응성의 정도를 평가하게 된다. 구성된 로봇 시스템의 검증 방법으로, 본 연구에서는 훈련 시나리오에서의 인식 데이터 분석 및 분류 별 비교 평가, 그리고 설문조사 결과로부터 상호작용 로봇이 자폐아동의 사회적 기능 발달에 상당량의 긍정적인 영향을 주는 것을 확인하였다.
In this paper, we propose a robot-assisted behavioral intervention system to easily improve social skills of children with autism spectrum disorders. Interactive robots effectively offer social skills training for children with autism through the therapeutic protocol with encouragement, reward, and pause mode, which is determined by behavioral responses of children. In addition, the presented robot generates appropriate training tasks through the combination of kinesic act and displayable content, and it evaluates the level of children’s reactivity by the recognition module of frontal face and touch. From the data analysis of experiments and the survey evaluation, we verified that the system has some positive effect on social development of children with autism.