절차 기억 학습에 효율적이고 편리한 매체를 찾고자 매체 유형을 동영상, 단계별 구간 반복 영상, 정지된 사진으로 구분하여 실험을 실시하였다. 실험 결과가 절차 기억 학습 특성에 따른 결과인지를 파악하기 위해 서술 기억 학습 실험을 실행하였고, 더불어 설문을 통해 각 매체에 대한 만족도와 장, 단점 등을 분석하였다. 본 연구의 결과는 최근 증가하는 절차 기억 학습의 수요를 만족시킬 적절한 매체를 찾을 수 있다는 것에 그 의의가 있고, 다양한 컨텐츠에 맞는 매체를 선택하는 데에 도움이 될 것이다.
In order to investigate the efficiency and convenience of media for learning procedural memory, three types of media, video, repeating segmented video, and captured pictures, were provided. An experiment on declarative memory was also performed to compare procedural and declarative memory. Moreover, pros and cons of each media were analyzed by the survey. With this analysis, the most appropriate media for learning procedural memory was presented, and this paper can be considered when choosing suitable media for a variety of contents.