본 연구는 지역자활센터 실무자가 제공하는 서비스 질이 자활성과에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고 자활성과를 높이기 위한 지역자활센터 실무자의 서비스 질 향상방안을 모색하고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 지역자활센터에서 1년 이상 자활사업에 참여하고 있는 참여자 502명을 대상자로 선정하였고, 본 연구에서는 자활성과를 평가하는데 있어서 정서적 측면의 자활의지와 성과만족을 중심으로 조사하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 자활성과에서 성별, 연령, 학력수준, 자활사업 참여기간, 기술자격증 유무 등은 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 그러나 건강상태는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 지역자활센터 실무자의 서비스 질과 자활성과 간에 정적인 상관관계로 나타났다. 셋째, 지역자활센터 실무자의 서비스 질 요인으로 대응성, 신뢰성, 보증성, 공감성 순으로 참여자의 성과만족에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 지역자활센터 실무자의 서비스 질 요인으로 신뢰성, 대응성, 공감성, 보증성 순으로 참여자의 자활의지에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 자활사업의 성과는 실무자의 서비스 질에 영향을 받고 있기 때문에 지역자활센터는 실무자의 서비스 질 향상을 위한 노력과 역량강화를 통하여 자활성과를 높여야 할 것이다.
This study examines how the service quality provided by staffs at local self-sufficiency centers has effect on the self-sufficiency performances and seeks for the improvement of service quality provided by staffs at local self-sufficiency centers to raise the self-sufficiency performances. To achieve such objective of study, 502 participants who are in the self-sufficiency business for more than one year at local self-sufficiency centers are selected as the subjects and in this study, it examines focusing on the will to self-sufficiency and performance satisfaction from the spiritual aspect in the assessment of self-sufficiency performances, which the results are as in the followings: First, for the self-sufficiency performances according to the sociological characteristics of population, it shows statistically significant differences in gender, age, educational background, how long the participants are in the self-sufficiency business, and whether or not the participants have technical qualifications. However, it does not show significant difference in health conditions. Second, it shows static correlation between the service quality by staffs at local self-sufficiency centers and the self-sufficiency performances. Third, for the factors of service quality by staffs at local self-sufficiency centers, it shows to have significant effect on the participants" performance satisfaction in the order of correspondence, guaranty, sympathy and reliability. Fourth, for the factors of service quality by staffs at local self-sufficiency centers, it shows to have significant effect on the participants" will to self-sufficiency in the order of reliability, correspondence, guaranty and sympathy. Therefore, the performances of self-sufficiency business are influenced by the service quality by staffs so that local self-sufficiency centers are required to raise their self-efficiency performances through efforts for improvement of service quality by staffs and reinforcement of their competences.