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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
백승기 (홍익대학교) 박성진 (홍익대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제22권 제3호
발행연도
2014.4
수록면
60 - 67 (8page)

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The battery cells in lithium-ion battery pack assembled with high-capacity and high-power pouch cells, are commonly cooled with thin aluminum cooling plates in contact with the cells. For HEV/EV lithium-ion battery systems assembled with high-capacity, high-power pouch cells, the cells are commonly cooled with thin aluminum cooling plates in contact with the cells. Thin aluminum cooling plates are cooled by cold plate with coolant flow paths. In this study, the effect of the battery cooling system design including aluminum cooling plate thickness and various position of cold plate on the cooling performance are investigated by using finite element methods (FEM). Optimal cooling plate and cold plate design are proposed for improving the uniformity in temperature distributions as well as lowering average temperature for the cells with large capacities based on the simulation results.

목차

Abstract
1. 서론
2. 배터리 모듈의 모델링
3. 설계변수 변화에 따른 냉각 성능에미치는 영향
4. 냉각판의 형태의 변화에 따른 냉각성능에 미치는 영향
5. 두께와 냉각 판 형태가 냉각 성능에 미치는 영향
6. 결론
References

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