메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이래호 (남부대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제31호
발행연도
2014.4
수록면
201 - 226 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to examine the technical aspects of the constraint of conjunctive ending in Korean textbooks and search for the need for the education of constraint-driven conjunctive ending in Korean language education and educational methods. Korean textbooks describe the semantic and phonological constraints, morphological constraints, and predicate constraints of conjunctive ending rather substantially, but hardly describes tense constraints, subject agreement constraints, sentence type constraints, negative sentence constraints, semantic and pragmatic constraints. The education of constraints-driven conjunctive ending is necessary in a way that it makes Korean language learners prevent syntactic and semantic errors and substitution errors while it also makes them realize the reason for such errors. In Korean textbooks, the meanings must be described briefly centering on constraints in a way that it is easy for teachers to teach and easy for students to learn.

목차

1. 서론
2. 연결어미 제약의 종류
3. 한국어 교재에서의 연결어미 기술 양상
4. 한국어 교재에서 연결어미 제약의 기술 방향
5. 제약 중심의 연결어미 교육
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-700-001455234