본 연구는 청년층의 노동시장 진로이행을 지원하는 청년직장체험프로그램 운영 과정에 대한 전반적인 실태와 만족도 조사를 통해 향후 프로그램의 효율적 운영 방안 마련을 위한 시사점을 제공하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 2011년도 1월부터 9월까지 청년직장체험프로그램에 참가한 연수생 중에서 연수과정을 이수한 3,762명 중 1,352명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 1,000명의 자료를 최종 분석에 활용하였다. 이를 통한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연수생 중 81.7%가 졸업 후 취업을 위한 경험을 쌓기 위해 연수 프로그램에 참여한 것으로 나타났으며, 이는 청년직장체험프로그램이 지향하는 목적에 부합하고 있다. 둘째, 사전 직무교육을 의무화함에 따라 학생 응답자의 92.3%가 사전 직무교육을 받은 것으로 나타났다. 또한, 연수생의 79.9%가 현장 직무교육을 받았으며, 주로 직장 매너, 직장 내 대인관계, 직업의 현실, 직업과 삶 등에 대한 직무교육이 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 청년직장체험프로그램이 일정에 맞게 체계적으로 잘 진행되고 있다고 인식한 학생은 전체 응답자의 62.8%로, 그렇지 않다(9.0%)는 의견보다 많은 것으로 나타났다. 넷째, 청년직장체험프로그램에 대한 만족도 조사 결과, 연수기관 및 부서 배정, 작업환경과 관련한 만족도가 상대적으로 높게 나타났다. 다섯째, 청년직장체험프로그램은 진로계획 수립 지원, 직업능력 개발의 계기 마련, 직업적성 및 실무능력 파악 지원, 취업준비 및 직업선택 지원, 조직생활 및 사회경험 촉진 측면에서 도움이 된 것으로 분석되었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 향후 청년직장체험프로그램의 효율적 운영을 위한 제안점을 제시하였다.
The purpose of this study was to analyze the status of the job experience program of youth in order to find more efficient way for operating the program. The population for this study was 3,762 students who successfully completed the job experience program from January to September, 2011. From among these, surveys completed by 1,000 students. Major findings of this study were as follows: 1) Most students (81.7%) participated in the program in order to acquire job experience. This means that the job experience program of youth is operating through correspondence with the purpose of the program. 2) Most students (92.3%) experienced pre-job training and the 79.9% of students experienced on-the-job training. The main contents of on-the-job training were workplace manners, interpersonal skills, reality of workplace, work and life. 3) More than half of the students(62.8%) recognized that the job experience program was well proceeded in terms of the schedule. 4) The students" satisfaction concerning with the training institutes and positions in the workplace were highly leveled. 5) It was analyzed that the job experience program of youth was helpful, specially for assisting career planning, developing vocational ability, understanding vocational aptitude and business experience, helping job preparation and choice, prompting practical experience. Based on research findings, implications and suggestions were made.