메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정영권 (동국대학교)
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 60호
발행연도
2014.6
수록면
151 - 177 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this paper, I seek to deal with questions on the masculinity in the South Korean war films. Key issues are three in the study. Firstly, it is a question on the passage of rite. War film represents the process which kids grow up into men. A brave and bold behavior is the test of masculinity in the battleground. In other words, war is a passage of rite. While a conflict between two boys in 71-into the Fire is a hard-fought battle which competes for their masculinity, it is a key issue that soldiers are free from collective trauma in The Front Line.
Secondly, it is a question on femininity. We cannot regard masculinity and femininity as separate. Basically, war film is the genre which women are absent. In 71-into the Fire and The Front Line, women are mainly characters without sense of reality. The presence of women undermines the masculinity of soldiers in the films. Thirdly, it is a question on sacrifice and victim. War film necessarily deals with death and destruction. While patriotic war film glorifies a sacrifice for the nation, anti-war film focuses the victims which war, an irrational and absurd event, brings about. 71-into the Fire and The Front Line demonstrate this two contrary attitudes on war very well.

목차

1. ‘국가/민족=남성’이라는 도식
2. 영화연구와 남성성
3. 전쟁영화에서 남성성의 문제
4. 맺는 말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-688-001691922