본 연구의 주요 목적은, 가족내 위험요인이 청소년기의 주요 적응 영역인 정서·행동 문제에 대해 미치는 영향을 확인하고, 이 관계에서 실행기능의 매개효과를 검증하는 것이었다. 다음으로는, 가족내 위험요인, 실행기능, 정서·행동 문제 간의 관계를 상정한 연구모형에서의 경로가 성별집단과 학교집단에 따라서 다르게 나타나는지를 확인하였다. 이를 위해, 가족내 위험요인과 실행기능, 그리고 정서·행동문제 간의 관계에 대해서 모형을 설정하였고, 서울 소재 중학교 재학생 399명(남학생 199명, 여학생 200명)과 고등학교 재학생 400명(남학생 209명, 여학생 191명)을 대상으로, 가족내 위험요인, 실행기능, 정서·행동문제에 대한 자료를 수집하였다. 연구결과는 다음과 같다. 가족내 위험요인은 정서·행동문제에 직접, 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며 실행기능은 두 변인 간의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 다중집단분석 결과, 성별에 따른 경로계수의 차이는 유의하지 않았다. 그러나 중학생과 고등학생 집단은 모형에서의 모든 경로에서 차이가 유의하였다. 즉, 중학생의 경우에는 고등학생에 비해서 가족내 위험요인에서 실행기능과 정서·행동문제로 가는 경로계수가 더 큰 것으로 나타났으며, 고등학생의 경우에는 중학생에 비해서 실행기능에서 정서·행동문제로 가는 경로계수가 더 큰 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 고려할 때, 가족내 위험요인이 많은 청소년들의 적응 향상을 위해서는 중학생과 고등학생 집단에 따라 다른 접근방법을 적용하는 것이 효과적일 것으로 생각할 수 있다. 즉, 중학생들에게는 가족내 위험요인을 줄이는 방략이 효과적일 것으로 생각되는 반면, 고등학생 연령의 청소년에게는 개개인의 실행기능을 강화시킬 수 있는 학습과정 및 프로그램을 적용하는 것이 더 효과적일 수 있다. 이러한 결과를 중심으로 본 연구에서의 의의, 제한점, 후속연구에 대해 논의하였다.
The purpose of the present study was to investigate the mediating effects of executive functions on the influences of familial risk factors on emotional/behavioral problems. A total of 799 adolescents (399 younger adolescents (mean age 13.9), and 400 older adolescents (mean age 16.9)) were recruited from 2 junior high schools and 2 high schools in Seoul. The subjects completed a set of questionnaires assessing Familial Risk (3 items concerning family problems, 2 items concerning parental psychopathology, 2 items concerning economic hardship), as well as the Executive Function (BRIEF-SR), Emotion/Behavioral Problems (K-YSR). The results are as follows: First, the adverse effects of familial risk factors on the emotional/behavioral problems of adolescents are mediated by executive function. That is, the adverse effects of familial risk factors impede the development of executive function, which, in turn, leads to emotional/behavioral problems amongst adolescents. Second, the extent of the mediating effects of executive function differed depending upon the age group. That is, the path connecting familial risk factors and executive function was stronger in the middle school students group compared to the high school student group. On the other hand, the path connecting executive function and emotional/behavioral problems was stronger in the high school student group compared to the middle school students group. These findings suggest that different training/intervention strategies are needed for younger and older adolescents. For younger adolescents, programs designed to mitigate the familial risk factors may be more important, while intervention efforts to enhance the executive function may be more effective for older adolescents. Both the implications and limitations of the present study were also discussed along with a number of suggestions for future studies.