본문 바로가기
[학술저널]

  • 학술저널
  • Top 10%

호랑이 그림을 중심으로

한유진(성균관대학교)

표지

북마크 2

리뷰 0

이용수 645

피인용수 0

초록

본 논문은 민화가 현대 회화와는 다른 목적에서 제작되고 소통되었다는 것을 인문학적 관점에서 성찰하고자 하는 것이다. 그 동안 민화의 위상은 시대적 변화와 창의성을 반영하는 미술사에는 무명(無名)의 작가에 의해 그려진 ‘생활화’라는 특성으로 인하여, 사료로서의 요건을 충족시키고 있지 못하다는 이유로 연구가 미진하였다. 이러한 까닭에 그 동안의 민화에 관한 연구는 연구자들마다 조금씩 다르게 개념 및 특성을 설정하고 있다. 이 같은 상황에서 본 연구에서는 민화의 가장 주요한 특성을 주술적 목적에 기원을 둔 그림이라 보고, 민화의 주술적 기원과 상징성이란 주제를 설정한 후, 호랑이 그림을 중심으로 살펴보고자 한다. 호랑이 그림은 우리의 전통미술에서 가장 많이 등장하는 소재 중 하나이다. 우리 민족에게 호랑이는 때로는 그 용맹함으로 인해 벽사적 목적의 삼재부적 등에 사용되었고, 때로는 까치, 소나무, 신적 인물 등과 결합하여 길상적 의미의 희보(喜報), 장수(長壽) 등의 의미를 담은 민화에 등장하였다. 이렇게 민화는 그 상징적 의미로 인하여 성행한 그림으로 조선 후기의 기복호사(祈福豪奢) 풍조의 확산에 의해 영향을 받아 널리 퍼져나가게 된 그림이다. 민중계층은 호랑이를 비롯한 다양한 도상들의 상징적 힘에 의지하여 삶의 평안을 기원하고 자신이 소망하는 바를 투영시켰다. 본질적으로 그 역할이 처음부터 일반적인 회화와는 달랐던 것이다. 그러한 이유로 이 주제는 민화의 본질을 알기 위해 중요하다고 판단된다.

A purpose of this study is to reflect that folk paintings were created and communicated with a different purpose frommodern paintings in a perspective of humanities. Due to the fact that folk paintings are "ordinary paintings" created by unknown painters, status of folk paintings has been less studied for lack of conditions to be historical sources in art history where chronological change and creativity are reflected. For this reason, researchers have defined a concept and characteristics of folk paintings differently in folk painting studies.
In this circumstance, folk paintings" origin in shamanistic purpose is considered as their most significant characteristic in this study. With a topic of folk paintings" shamanistic origin and symbolism, tiger paintings are mainly examined in this study. Tiger painting is one of the most common materials in traditional Korean art. For Koreans, due to tiger"s intrepidity, tiger was sometimes presented on a talisman in three years of misfortune to repel evil spirits. In addition, it appeared in folk paintings hoping for good luck including good news and longevity in combination with a magpie, a pine tree and divine people. On this wise, folk paintings became prevalent with their symbolic meaning and they were widely spread under the influence of spread tendency towards invoking a blessing and extravagance in late Joseon dynasty.
The public class prayed for peace in their lives and reflected their wishes, depending on symbolic power of various icons including tigers. Roles of folk paintings were essentially different from general paintings at root. Therefore, this topic is interpreted to be important to find out the essence of folk paintings.

목차

국문초록
1. 서론
2. 민화의 기원 및 개념
3. 민화의 특징
4. 호랑이 민화에 나타난 상징성
5. 결론
참고문헌
Abstract

리뷰(0)

도움이 되었어요.0

도움이 안되었어요.0

첫 리뷰를 남겨주세요.
DBpia에서 서비스 중인 논문에 한하여 피인용 수가 반영됩니다.
인용된 논문이 DBpia에서 서비스 중이라면, 아래 [참고문헌 신청]을 통해서 등록해보세요.
Insert title here