본고는 과학과 문화를 분리하여 다루었던 기존의 과학교육에 대한 이해에 문제를 제기하면서, 다문화사회를 맞아 우리나라의 미래 과학교육의 올바른 방향을 제시하고자 하였다. 이를 위해 본고는 우선, 과학과 문화의 연관성을 개념적, 범주적, 구인적 접근 세 가지 차원에서 논의하였다. 다음으로 다문화 과학교육을 재개념화하기 위해 세 가지 문제, 즉 유럽중심주의의 탈피(과거), 과학결정론의 극복(현재), 그리고 기술제일주의를 초월(미래)하는 과학교육의 개념화와 이론적 정립이 필요함을 강조하였다. 마지막으로 본고는 우리나라의 다문화 과학교육의 미래적 지향점을 제시하기 위해 다문화과학교육에 대한 새로운 범주화, 다문화 과학교육의 접근 방식, 그리고 교육적 실천의 차원(다문화 과학지식, 교사의 역할, 그리고 과학수업의 환경)에 대해 논의하였다. 본고의 논의는 우리 나라의 과학교육이 문화와 다문화 교육에 대한 올바른 이해를 바탕으로 재정립되는데 기여할 수 있을 것이다.
This paper criticizes the conventional attitudes of the public and the fields of science eduction that ostracize culture from the realm of science, and argues that, especially in the era of multiculturalism, culture should be seriously considered for successful science education. To support this position, this paper discusses on three topics: First, the relationship between science and culture, in terms of conceptual, categorical, and constitutional approach. Second, to reconceptualize our understandings on science education, this paper pinpoints that science education should overcome Eurocentrism, science determinism, and technocentrism. Finally, this paper suggests three points for the future of multicultural science education, which are the new categorization of science education, the role of science teachers, and the milieu of effective multicultural science education. The discussion of this paper may provide new insights for the future direction of multicultural science education in Korea.