본 연구는 하이브리드 로켓의 낮은 후퇴율과 낮은 연소효율을 개선하기 위해 연료의 중간에 혼합 연소실을 설치하여 연료와 산화제간 국부적인 혼합을 증대시킴으로서 단점을 보완하고자 했다. 연료와 산화제는 각각 HDPE와 GOX를 사용하였으며 혼합 연소실은 카본으로 제작하였다. 혼합 연소실의 길이를 10 mm, 20 mm, 30 mm으로 변경해 가며 혼합 연소실 길이에 따른 연소특성을 분석하였다. 후퇴율의 경우 혼합 연소실을 설치하지 않은 케이스 보다 각 각 23 %, 30 %, 34 % 증가함을 확인할 수 있었으며 특성속도 또한 혼합 연소실을 설치하지 않은 케이스 보다 증가함을 확인 할 수 있었다.
In this study, a midst mixing chamber was established to improve the combustion efficiency and low regression rate by enhancing local mixing efficiency of fuel and oxidizer in hybrid rocket. The experimental studies using gaseous oxygen as oxidizer and HDPE(High Density PolyEthylene) as fuel were performed with a mixing chamber made from carbon graphite. The combustion characteristics were investigated in cases of different mixing chamber lengths which are 10mm, 20mm and 30mm. As a result, the regression rate is increased respectively 23 %, 30 % and 34 % compared to without mixing chamber. And the result shows that characteristic velocity also is increased.