해외 경영학 학술지에서는 피인용횟수의 영향요인에 대한 조사가 여러 편 발표되기 시작하였으나, 아직 국내에서 는 이에 대한 조사가 발표되지 않고 있다. 한국 학계의 여러 특수한 상황을 감안하면, 국내에서 피인용횟수의 영향요인을 살펴보는 것은 의미있는 일이될 것이다. 본 연구는 여러 영향요인들을 보편주의적 관점, 사회적 구성주의 관점, 제시 방식, 참고문헌 특성으로 분류하여 제시한다. 인용의 동기에 대한 보편주의적 관점은 우수한 논문일수록 자주 인용된다는 것이다. 사회적 구성주 의 관점은 정치적 동기에 초점을 맞추며, ‘누가 쓴 논문인가’가 중요한 인용의 동기라고 설명한다. 제시 방식은 연구자들이 정보탐색비용 혹은 정보처리비용을 줄이기 위한 문헌 탐색전략을 개발할 것이라고 가정한다. 참고문헌 특성은 두 가지 관점 이상으로 분류될 수 있는 참고문헌 특성을 포함하였다. 보편주의적 관점에 해당하는 영향요인으로 1)연구주제, 2)자료의 유형, 3)온라인(vs.오프라인) 여부, 4)구조 방정식 분석 여부, 5)학술지 동일 호에서 논문의 순서, 6)논문의 분량을 조사하였다. 논문의 순서와 분량은 해당 학술지의 수준에 대한 학술지 편집자의 주관적 판단이 개입된다는 기존 연구의 주장을 따라 보편주의적 관점에 포함하였다. 사회적 구성주의 관점에 해당하는 영향요인으로 1)소속 대학의 명성, 2)수도권 대학, 3)연구실적의 양, 4)성 별, 5)저자의 수, 6)자기인용을 조사하였다. 제시 방식에 해당하는 영향요인으로 1)제목의 길이, 2)부제목 사용 여부, 3)의문형 제목 여부, 4)주제어의 수, 5)표의 수, 6)그림의 수, 7)수식의 수를 조사하였다. 참고문헌 특성에 해당하는 영향요인으로 1)국내 참고문헌의 양, 2)해외 참고문헌의 양, 3)상위 4개 학술지 (JM, JMR, JCR, MkS)의 인용비율을 조사하였다. 분석을 위해 ‘마케팅연구’, ‘마케팅관리연구’, ‘소비자학연구’의 3개 국내학술지에 2005년부터 2008년까지 게재된 논문들을 대상으로 자료를 수집하였다. 피인용횟수 및 자기인용은 한국학술지인용색인(KCI) 자료를 이용 하였으며, 그 외의 변수들은 논문을 검토하면서 직접 입력하였다. 종속변수로는 자기인용을 제외한 피인용횟수를 사용하였다. 분석에는 Poisson regression을 이용하였다. 분석 결과 자료의 유형과 관련하여 서베이, 실제자료, 시뮬레이션, 정성자료가 문헌고찰에 비해 더 많이 인용 되었다. 연구주제와 관련해서는 광고, 가격, 소비자지식, 기타소비자행동, 소비행동, e-commerce의 논문들은 인용이 상대적으로 작았으며, 소비자감정을 다룬 논문들은 많이 인용되는 경향이 있었다. 분석방법으로 구조방정 식을 활용하였거나 온라인 환경을 다룬 논문들이 많이 인용되었다. 기존 연구의 결과와는 반대로, 분량이 많은 논문일수록 적게 인용되는 경향이 있었다. 자기인용을 많이 하는 저자의 논문일수록, 저자의 수가 많을수록 피인 용횟수가 많았다. 제일저자가 국내 학술지에 게재한 논문이 많을수록, 높은 순위의 대학에 근무할수록, 그리고 여성에 비해 남성 저자의 논문이 피인용횟수가 많았다. 의문형 제목을 가지거나 많은 수의 주제어를 포함할수록 피인용횟수가 많아지나, 수식은 많이 포함될수록 피인용횟수가 줄어드는 경향이 있었다. 참고문헌에서 국내문헌 및 해외문헌이 많아질수록 피인용횟수도 많아졌다. 또한, 상위 4개 학술지의 인용비율이 높아질수록 피인용횟수 가 증가하였다. 본 연구의 이론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 기존 연구에서는 조사되지 않은 영향요인인 제목의 스타일(부제, 의문형)과 참고문헌의 구성(상위 4개 학술지 인용비율)을 처음으로 조사하였다. 둘째, 기존 연구들 이 모두 영어 논문을 대상으로 한 것과 달리 본 연구는 비영어권에서 발표된 논문들을 대상으로 하였다. 셋째, 국내 마케팅 학계에서 내용분석 또는 인용분석을 이용한 연구는 존재하였으나 내용분석과 인용분석을 결합한 분 석은 최초로 제시되는 것이다. 본 연구가 마케팅 연구자에게 주는 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 자기인용에 보다 적극적이 되어라. 둘 째, 자신의 연구들이 서로 관련되어 있도록 하라. 셋째, 보다 많은 공저자를 포함시켜라. 넷째, 연구실적의 양이 질에도 도움이 된다는 것을 인식하라. 다섯째, 떠오르는 연구주제와 분석방법에 주목하라. 여섯째, 의문형 제목으로 주목도를 제고하라. 본 연구가 학술지 편집자에게 주는 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 논문의 배치 순서를 결정할 때 투고자 관점 대신 독자 관점의 기준을 사용하라. 둘째, 논문의 분량에 더 많은 주의를 기울여라. 셋째, 주제어 수의 최소 기준을 투고요령에 포함시켜라. 본 연구는 또한 대학 및 연구지원기관에게는 저자 수 증가에 과도한 불이익을 주지 말라는 시사점을 줄 수 있다.
What makes an article to be cited by other studies? Few studies have examined the influencing factors affecting the number of citations of articles that are written in other language than English. Exploring drivers of article impact in Korean marketing journal can provide useful practical implications for marketing researchers, journal editors, and universities. LITERATURE This study classifies independent variables into four categories; Universalism, Social constructivism, Presentation and Reference characteristics. Universalism on drivers of citation states that articles are cited because of its quality or magnitude of contributions. Social constructivism focuses on selfish or political motivations, and ‘who wrote the paper’ is the main driver of article citation. Presentation puts emphasis on literature search strategies that reduce information search cost or processing cost. Universalism consists of the following independent variables; research topic, the type of data, online settings, use of structural equation modeling, article order, and the number of pages. Previous studies also included article order and number of pages in Universalism because they signals article quality evaluated by journal editors and reviewers. Social constructivism includes the following independent variables; prestige of first author`s school, university in capital area, number of previous publications, gender, number of authors, self-citation. Presentation comprises the following independent variables; title length, use of sub-title, interrogativesentence title, number of key words, tables, figures, and equations. Reference characteristics involves the following independent variables; the number of Korean and English references and the ratio of TOP4 journals(JM, JMR, JCR, MkS). METHODS This study collected data from articles published in Journal of Korean Marketing Association, Journal of Marketing Management Research, and Journal of Consumer Studies from 2005 to 2008. The number of citations received and self-citations were obtained from Korea Citation Index database and other variables were coded after reading each article. The dependent variable was the number of citations received excluding self-citations. Poisson regression was employed for analysis. RESULTS Universalism: The results showed that the type of data has a significant effect on article citations. Survey, real data, simulation, qualitative studies collected more citations than review articles. We also found that research topic affects article citations. Articles on advertising, pricing, consumer knowledge, other consumer behavior, consumption behavior, and e-commerce tend to be cited less than other articles, whereas papers on consumer emotions tend to be cited more than other articles. Articles that utilized structural equation modeling collected more citations than other articles. Studies that dealt with “online” marketing received more citations than other studies. Contrary to previous studies, the number of pages was negatively associated with citation counts. We could not find a significant relationship between article order and the number of citations. Social constructivism: Prestige of first author`s school, the number of previous publications, number of authors, self-citation had significant and positive effects on article citations. The results also showed that articles written by male authors tend to received more citations than articles written by female authors. Presentation: Interrogative-sentence title and the number of key words had significant positive effects on article citations. Number of equations was negatively associated with article citations. Reference characteristics: Number of Korean references, English reference, and the ratio of TOP4 journals had significant positive relations with citation counts. DISCUSSION Theoretical implications. First, this study examined the effects of title style(sub-title and interrogative sentence) and the contents of references(the ratio of TOP4 journals), which have not investigated in previous studies. Second, this study is the first to study non-English journals. Finally, this study is the first to combine content analysis and citation analysis in the Korean marketing literature. Practical implications for academic scholars: First, be active and positive about self-citation. Second, direct your research connected each other. Third, invite more co-authors to your research. Fourth, remember that the number of publications also helps the quality of your research. Fifth, pay sufficient attention on ‘rising’ research topics and analysis techniques. Finally, attract readers` attention by using interrogative-sentence titles. Practical implications for journal editors: First, be consumer-oriented rather than convenience-oriented when determining article order. Second, demand authors to reduce article length. Third, include a minimum standard of the number of key words in Submission Guidelines. Practical implications for universities: don`t impose too much penalties on the increase of the number of authors.