메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
趙恩瓊 (연세대학교)
저널정보
중국어문학연구회 중국어문학논집 中國語文學論集 第87號
발행연도
2014.8
수록면
193 - 212 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines discourse function of Mandarin Chinese “完了” and its educational use. As “完了” is re-analyzed as “V/完了” from “V完/了,” the phrase indicates the completion of an action or incident. After “V” is omitted, “完了” is grammaticalized as a conjunction and becomes an independent word, indicating the order of an action or accident occurred. In a conversation, “完了” is grammaticalized as a discourse marker indicating the cohesion of discourse. In this study, discourse function of “完了” is examined. “完了” has three functions. First, the word links two chronological incidents. Secondly, regardless of time sequence, the word links incidents to a discourse topic. Thirdly, the word “完了” is also used when a speaker attempts to go back to the previous topic in a given discourse. Korean speakers learning Chinese are not familiar with the third function. This study offers other discourse markers similar to “完了,” sets the order of discourse markers for pedagogical purpose in importance, and provides various practical examples to allow Chinese learners to acquire the discourse marker’s function.

목차

1. 들어가기
2. ‘完了’의 기본 의미와 어법화
3. ‘完了’의 담화 기능
4. 담화 표지 ‘完了’의 교육 방안
5. 나오기
〈參考文獻〉
〈ABSTRACT〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0