4호선 대우DV용 전동차의 제동전자제어장치(EOD)는 자차와 부수차의 공전전환기를 통해 두 개의 공기스프링 압력을 감지하고, 구동차와 부수차의 제동력을 제어하며, 자차의 회생제동과 공기제동을 Blending시킬 뿐 아니라, 전기제동우선방법(Cross Blending)으로 파트너 부수차의 공기제동을 제어한다. 뿐만 아니라, 승차감을 향상시키기 위하여 제동력의 변화율을 제어하는데, 제동Step별 출력범위를 벗어난 과전류에 의해 PCB의 저항이 열화하게 되어 절연성이 떨어진다. 본 연구에서는 PCB의 특성저하를 예방하고자 성능개선을 통하여 제동에 의한 고장을 사전에 예방함으로써 전동차 안전운행을 확보하는데 그 목적이 있다.
EOD of Line 4 Daewoo detects the two air spring pressure of the vehicle and trailer vehicle through pneumatic-electric transducer, controls the braking force of the motor and trailer’s, blending regenerative and air braking of the vehicle as well as controlling the trailer’s air brake as the first methods of electrical braking.(Cross Blending) In addition, EOD controls the change rate of braking force in order to improve riding comfort during braking and degrades deterioration of the PCB resistance and controls the overcurrent out of output range according to the braking step. This study intended to prevent degraded performance characteristics of the PCB through improved braking by preventing the breakdown in advance to ensure safe operation of train that purpose.