전기모터를 주 동력원으로 활용하고 있는 전기철도차량은 전기모터에서 발생된 구동 토크가 모터 측 감속장치 (MRU: Motor Reduction Unit)와 구동력 전달 축 (Tripod) 그리고, 휠 측 감속장치 (ARU: Axle Reduction Unit)을 거쳐 전달된다. 전기철도차량의 구동계는 내연기관을 주 동력원으로 하는 자동차 등과 같이 변속기와 클러치가 구동계에 존재하여 회전 토크의 진동성분을 감쇄시켜주는 별도의 장치가 없어서 구동계의 고유모드와 외부가진 주파수가 유사하여 공진이 발생된 경우에 진동이 감쇠되지 않고 시스템에 나쁜 영향을 미칠 수 있다. 이러한 시스템의 설계에 있어서 구동계의 진동모드를 분석하고 운행 조건과 외부 가진 조건을 분석하여 공진을 사전에 회피할 수 있도록 설계하는 것이 무엇보다 중요하다. 본 논문에서는 이러한 구동계의 진동 특성을 AMESim을 활용하여 분석하고 설계변수의 민감도해석을 수행함으로써 토크 진동저감 방안을 제시하였다.
Traction torque which generated by motor of electric railway vehicle is transferred through motor reduction unit (MRU), tripod and axle reduction unit (ARU). Transport system like automobile which use main traction power with internal combustion engine has gearbox and clutch in driveline. But electric railway vehicle doesn’t have any damping mechanism that reduces the rotational torque vibration in the driveline. When resonance occurs with the natural frequency of driveline and external excite source, the vibration does not disappear and has a bad effect on the system. On the concept design stage of this system, vibration mode analysis of driveline and comparative study running condition with external disturbance are accomplished. The resonance avoidance is very import thing to the driveline system. In this paper rotation torque vibration reducing method is suggested based on the vibration analysis and sensitivity test using AMESim.