전기철도에서 전차선과 팬터그래프는 철도의 전력을 차량에 전달하기 위해 사용되는 가장 적합한 인터페이스 수단이다. 팬터그래프와 전차선간의 인터페이스란 팬터그래프의 집전판이 전차선에 접촉되어 있는 것을 뜻하며 접촉상태는 열차의 속도, 기상조건, 운영조건에 상관없이 충분히 좋은 품질을 유지해야 한다. 본 논문에서는 호남고속철도 일부구간에 최고 운행속도400 km/h로 운행 가능한 Test-bed(56 km)에서 전차선과 팬터그래프와의 상호 작용을 평가하는 방안에 대해 기술하고자 한다. 특히 호남고속철도 Test-bed구간의 전차선로 시스템의 시공성과 안전성을 평가하여 국내 기술로 개발된 400 km/h급 전차선로 시스템의 집전성능을 차상과 지상 측정을 통해 총괄적으로 분석하는 평가 방안에 대해 자세히 기술하였다.
Pantograph and catenary system is the most excellent means for power transmission to the electric train. Regardless of the speed of the train, weather conditions, the operating conditions, the contact state is required to maintain the quality good enough. In this paper, I will describe how to evaluate the interaction between pantograph and catenary in Honam high-speed rail line test-bed (56 km) for service possible at 400 km/h maximum operating speed. The track-side and on-board monitoring system are proposed to measure current collection performance. In particularly, it is goes into detail about evaluation for safety and construction of Hunan high-speed railway Test-bed that has been developed for 400 km/h grade train line system by domestic technology.