열차운행 중 내외부적인 요인으로 인해 발생하는 운행장애의 대부분은 승무원의 조치로 정상운행이 가능하다. 현재 서울메트로에서 운영중인 차량은 동일호선의 각 차량들의 각종 조작기기와 스위치의 배치가 상이하여 이례상황발생시 승무원의 혼란을 야기한다. 본 논문에서는 현직 승무원들을 대상으로 설문법과 면접법을 실시하여 운전실의 문제점과 기기배치 및 형태의 선호도를 조사한다. 이를 바탕으로 4가지 운전실 설계원칙을 세운 후 전동차운행이 불가능한 4가지 고장상황을 선정한다. 주요취급기기를 색상별로 그룹화하여 인적오류와 운행장애를 최소화 할 수 있는 도시철도 운전실 설계를 제안한다.
Seoul Metro operates 1,954 cars in line 1 to line 4. But there are different kinds of rolling stocks even though in same line. Because of the difference in rail cab design, control desk, and arrangement of switches or equipment, crews are confusing in case of emergency. In this paper, a survey was carried out targeting crews working at Seoul Metro to make an investigation for preference of equipment allocation and shape. Most of those questioned preferred a grouped switches classified by colours. Based on the opinion, the principles of design are established. Then we choose 4 train breakdown situations that train service is impossible and suggest designing of rail-cab to reduce human error and train disorder.