본 연구에서는 체크문양의 크기와 문양색, 바탕색 및 방향의 변화에 따른 원피스 드레스의 이미지 차원을 밝히고 원피스 드레스 이미지에 미치는 영향과 이미지 차이를 분석하고자 하였다. 여대생을 대상으로 체크문양의 크기, 문양색, 바탕색 및 방향의 변화에 따라 제작한 48개의 자극물을 이미지 평가 척도로 측정하였으며, 자료분석은 SPSS 18.0을 이용하였다. 체크문양 원피스 드레스의 이미지를 알아보기 위해, 요인분석한 결과 활동성, 매력성, 품위성, 현시성, 온유성의 5개 감성 이미지 차원으로 도출되었다. 체크문양의 크기는 매력성, 현시성에서 유의한 차이를 보였고, 문양색인 경우에는 활동성, 현시성, 온유성에서 유의한 차이가 나타났다. 그리고 단서가 바탕색인 경우는 활동성에서 두드러진 영향을 미치는 단서로 나타났다. 활동성 이미지는 체크문양의 색이 옐로우(Y)와 마젠타(M)일 경우와 바탕색이 흰색(Wh)인 경우, 효과적인 것으로 나타났으며, 매력성 이미지는 크기가 12×12, 20×20, 6×6(㎝)일 경우에 매력적인 이미지로 나타났다. 현시성 이미지에는 크기가 20×20, 6×6, 12×12(㎝)의 순으로 높게 나타났고, 색이 마젠타(M), 옐로우(Y)인 경우에 대담하고 눈에 띄고 화려한 이미지로 나타났다. 온유성 이미지에서는 체크문양의 색이 옐로우(Y), 마젠타(M)인 경우, 따뜻하고 감성적이며 부드러운 이미지로 평가되었고, 시안(C)인 경우는 차갑고 이성적이며 딱딱한 이미지로 평가되는 차이를 보였다. 따라서 체크문양 원피스 드레스의 감성이미지는 체크문양에 사용된 크기와 바탕색과 문양색에 따라 다르게 지각되는 것으로 나타나 체크 문양을 이용한 패션제품기획 및 디자인 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate the image facts on a dress according to the sizes, ground colors, pattern colors, and directions of check and then to analyze the effects and differences on the dress image. The 48 color stimuli which were manipulated with the combination of size, ground color, pattern color, and direction of check on a dress using computer simulations were surveyed among female college students. The data was analyzed by using SPSS 18.0 program. Based on factor analysis of the check dress, it showed 5 different images factors, activeness, attractiveness, gracefulness, conspicuousness, and mildness. It showed significant effects by check sizes in attractiveness, conspicuousness, by check colors in activeness, conspicuousness, and mildness and by ground colors in activeness. In cases of Yellow, Magenta check colors or White ground color, the active image showed its effect. As for 12×12, 20×20, and 6×6(㎝) sizes, the attractive image took effect. The conspicuous image was surveyed highly in the order of 20×20, 6×6, and 12×12(㎝) on check sizes, and in cases of Magenta, Yellow, they showed more flamboyant, conspicuous, colorful. As for the mild image, when check colors are yellow(Y), magenta(M), it showed warmer, more sensitive, softer. On the other hand, it took more chiller, more rational, harder effects when check color is cyan(C). Therefore, the emotion image of dresses with check patterns were perceived differently according to the sizes, ground colors, pattern colors of check and this research could be used for basic data of planning for fashion manufacturess and design development using check patterns